فرانسیس فورد کوپولا

فرانسیس فورد کوپولا متولد هفتم آوریل 1939 یکی از کارگردانان و تهیه کنندگان بزرگ هالیوود است. او یک استاد واقعی، یک نابغه و یک نوآور در زمینه ی فیلمبرداری است و همه او را به عنوان یک ستاره در هالیوود می شناسند. هر یک از کارهای او یک شاهکار است و به طور گسترده توسط منتقدان و طرفداران وی آنالیز و بررسی می شود. در تالار افتخارات فرانسیس فورد کوپولا شش جایزه اسکار به چشم می خورد و اشاره کردن به بقیه ی جوایز و افتخارات او از حوصله ی این مقاله خارج است. گفته می شود که حتی اگر فرانسیس فورد کوپولا فقط سری معروف پدرخوانده را کارگردانی کرده بود، باز هم به عنوان یکی از بزرگ ترین کارگردانان دنیا شناخته می شد.

فرانسیس فورد کوپولا

فرانسیس فورد کوپولا

کودکی

او در بهار 1939 در شمال ایالات متحده به دنیا آمد. خانواده ی او مهاجر بودند. والدین کوپولا مهاجرانی از ایتالیا و بسیار خلاق بودند. مادرش در ارکستر سمفونی فلوت می نواخت. برادر بزرگ تر او یعنی آگوست نویسنده و نوازنده بود و خواهر کوچکترش تالیا رز بازیگر بود. نام فرانسیس فورد کوپولا را پدرش پس از تولد او در بیمارستان هنری فورد برگزید. دو سال پس از تولد فرانسیس پدرش یک پیشنهاد کاری به عنوان نوازنده فلوت داشت. والدین با سه فرزند به نیویورک نقل مکان کردند.

کودکی و جوانی فرانسیس کوپولا در Borough of Queens سپری شد. بیماری سایه ای سیاه بر زندگی پسرک در سال های اول زندگی افکنده بود و همیشه فرانسیس در تخت خواب بود. فرانسیس یک تئاتر عروسکی ساخت تا رنگ و لعابی به زندگی حوصله سربرانه ی خود داده باشد! کارگردان آینده ی هالیوود توانست تولیدات خود را به صحنه ببرد، خلاقیت خود را بال و پر بیشتری داده و خواهر و برادرش را سرگرم کند.

مرد جوان علوم دقیقه را در مدرسه خیلی دوست داشت. به همین دلیل به مهندسی علاقه مند شد. او چنان به تکنولوژی علاقه مند بود که تمایل داشت دوربین فیلمبرداری را مطالعه کند و والدین همیشه این نکته را درباره ی او خاطرنشان می کردند. پسرک در اوقات فراغت خود فیلم های خانگی با استفاده از ویرایش فیلم های 8 میلیمتری می ساخت. از آثار فرانسیس فورد کوپولا در سینما می توان به پدرخوانده، داستان های نیویورک، باغچه های سنگی، باشگاه کتان، جک، باران ساز، جوانی بدون جوانی، تترو و مگالوپولیس اشاره کرد. کوپولا در دوران جوانی با النور ازدواج کرد. آن ها سه فرزند دارند.

وودی آلن را بیشتر بشناسید.