باشگاه مشت زنی محصول 1999

باشگاه مشت زنی محصول 1999 فیلمی به کارگردانی دیوید فینچر و با بازی برد پیت ادوارد نورتن و هلنا بانم کارتر است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام اثر چاک پالانیک ساخته شده است.

پیرنگ باشگاه مشت زنی محصول 1999

پیرنگ فیلم از این قرار است که یک راوی بدون اسم (ادوارد نورتن) به گروه ها حمایتی ملحق می شود تا بتواند به حالات روحی خود ثبات و تعادل بخشد و از بی خوابی که گریبانگیرش شده رهایی یابد اما تمام کاری که آنجا انجام می شود گریه کردن بر شانه ی یکدیگر است.

زمانی که او با مارلا (هلنا بانم کارتر) ملاقات می کند که او هم به همین گروه ملحق شده بود؛ زندگی اش کمی قابل تحمل تر می شود. اما زمانی که با تایلر (برد پیت) همدست می شود، با او به یک باشگاه مشت زنی زیرزمینی راه پیدا می کند. این دو مرد به همراهی هم غیر قابل کنترل می شوند و در رقابت هایی برای به دست آوردن عشق و قدرت شرکت می کنند.

رو به رو شدن با تایلر

زمانی که راوی فیلم با معضلات باشگاه مشت زنی توسط تایلر رو به رو می شود، باید با این واقعیت رو به رو شود که احتمالا تایلر آن کسی که ادعا می کند نیست. تایلر در باشگاه مشت زنی هشت قانون ساده را پیاده می کند و بنابراین راوی هم درگیر پیروی از این قوانین می شود. واقعا آیا راوی می تواند با کارهایی که می کند، به وجود ناکارآمد و پوچ خود معنا بخشد؟ تایلر دوردن یک فیلسوف آنارشیت است که حالا می خواهد زندگی راوی را تغییر دهد.

باشگاه مشت زنی محصول 1999

باشگاه مشت زنی محصول 1999

این مواجهه ی سرنوشت ساز منجر می شود که راوی این فیلم پس از مدت ها یک بار دیگر با خود درونی اش ارتباط بگیرد و این خلا حاصل از دور شدن را پر نماید. در کمال ناباوری راوی، متوجه می شود که به مرور از درد کشیدن لذت می برد. او وارد یک انجمن زیرزمینی از مردانی می شود که در پی آزادسازی خویشتن از یک زندگی مدرن  و خشن اند.

سوالی که باشگاه مشت زنی از ما می پرسد و ای بسا تا حدودی به آن پاسخ می دهد، این است که آیا آزادی و خشونت دو روی یک سکه اند؟ راوی که برای کارخانه ی تولید خودرو کار می کند، نمی تواند بخوابد. به خاطر همین بدون این که سوءمصرف هرگونه ماده ای را داشته باشد در گروه های حمایتی عضو می شود اما مسیر زندگی او به گونه ای دیگر رقم می خورد. تماشای باشگاه مشت زنی محصول 1999 که از شاهکارهای دوید فینچر است را به همه ی دوستداران فیلم های مفهومی توصیه می کنم.