مارتین چارلز اسکورسیزی معروف به مارتین اسکورسیزی یکی از کارگردانان فیلمنامه‌نویسان، هنرپیشه، نظریه‌پرداز و پژوهشگر تاریخ سینمای آمریکا به شمار می‌آید.

مارتین اسکورسیزی یکی از کارگردانان مشهور جهان به شمار می‌آید.

این کارگردان سرشناس تاکنون موفق به دریافت جوایز متعدد و گوناگونی همانند اسکار، گلدن گلوب، بفتا و ونیز شده است. براساس نظرسنجی‌های اخیر این شخص در زمره کارگردانان نظریه‌پردازان و مخاطبان جهانی می‌باشد و از نظر منتقدان در زمره ۱۰ کارگردان برتر جهانی به شمار می‌آید. تا کنون فیلم‌های ماندگار و قابل تقدیری همانند رفقای خوب و راننده تاکسی توسط این کارگردان ساخته شده است.

بسیاری از افراد معتقدند اسکورسیزی از نبوغ بالایی در کارگردانی برخوردار است. به طوری که از شش فیلم اسکورسیزی پنج فیلم در زمره بهترین فیلم ها در جشنواره های گوناگون شده است. در عموم فیلم‌های مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو، یکی از بازیگران سرشناس، ایفای نقش می‌کند.

کارگردانی به نام مارتین اسکورسیزی

این کارگردان در سال ۱۹۴۲ میلادی در محله در نیویورک به دنیا آمد که مرکزی برای خلافکاران بزرگ ایتالیایی بود. این عامل باعث شد تا کارگردان مذکور شناخت کاملی از باندهای خلافکاری داشته باشد و آن را به خوبی در سینما و فیلم‌های خود به نمایش بگذارد.

بسیاری از نظریه‌پردازان اسکورسیزی را یکی از نوابغ معاصر سینما به شمار می‌آورند.

اسکورسیزی در سال‌های ۱۹۶۳ شروع به ساخت فیلم های کوتاه کرد که یکی از آن‌ها با عنوان “ریش تراشی بزرگ” به مدت شش دقیقه توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.  وی در سال‌های ۱۹۷۰ به همراه کاپولا، دی پالما و اسپیلبرگ به بچه های بد اخلاق سینما مشهور بودند؛ زیرا، مشغول به ساخت فیلم‌های خلافکاری بود که با جزئیات بسیاری تولید می‌شدند. از مشهورترین فیلم‌های این کارگردان می‌توان به “آلیس در اینجا زندگی نمی‌کند”، “آخرین وسوسه مسیح”، “دار و دسته نیویورکی‌ها”، “گرگ وال استریت”، “سکوت” و “مرد ایرلندی” اشاره داشت. افزون بر فیلم‌های کوتاه و بلندی که این کارگردان ساخته است، فیلم‌های مستند از نمونه‌های دیگری تولیدات این کارگردان به شمار می‌آید.