پیش از آن که بخوابم محصول 2014

پیش از آن که بخوابم محصول 2014 یک فیلم هیجان انگیز در ژانر روان شناختی و رازآلود است که به کارگردانی و نویسندگی Rowan Joffe ساخته شده است. در این اثر بازیگرانی مانند نیکول کیدمن، کالین فرث و مارک استرانگ به ایفای نقش پرداخته اند.

پیرنگ فیلم

داستان فیلم از این قرار است که زنی چهل ساله به نام کریستین لوکاس (نیکول کیدمن) دچار بیماری فراموشی شده است و به همین دلیل تحت درمان نزد دکتر نش (مارک استرانگ) قرار می گیرد. یک تصادف، یک فرزند از دست رفته و همسری که حقایق را از کریستین پنهان می کند، تقریبا تمام اطلاعاتی است که این شخصیت در اختیار دارد.

جالب این که هر روز صبح و پس از بیدار شدن، همه ی اطلاعات روز قبل از ذهن کریستین پاک می شود و برای همین درمانگر دکتر نش از او خواسته است تا هر شب پیش از آن که بخوابد، یک ویدئوی کوتاه از اطلاعات آن روز و درباره ی هویت خودش تهیه کند. هر روز صبح دکتر با او تماس می گیرد و از او می خواهد که ویدئو را تماشا کند تا شاید به این ترتیب بتواند روند درمان را تسریع نماید.

پیش از آن که بخوابم محصول 2014

پیش از آن که بخوابم محصول 2014

در خلال فیلم رازهای فراوانی پرده برداری می شود و در نهایت کریستین می تواند از خطراتی که او را تهدید می کردند، رهایی یابد. نیکول کیدمن در نقش زنی که در اوج درماندگی هنوز کورسویی برای نجات دارد، بسیار خوب بازی کرده است. نمایش مارک استرانگ هم در نقش روانپزشک بسیار عالی بود.

فیلم با این که مجموعه از نقاط قوت را دارد اما با بودجه ی 22 میلیون دلاری تنها توانست 15.1 میلیون دلار فروش داشته باشد. در مجموع با این که فیلم ارزش دیده شدن را خصوصا برای طرفداران ژانر روانشناختی دارد، اما منتقدان نظر چندان مثبتی را به آن نشان ندادند. به عنوان مثال در راتن تومیتوز فیلم توانست امتیاز 37 درصدی را از آن خود کند.

نظر منتقدان

بسیاری از منتقدان این فیلم را با شاهکاری به نام مومنتو مقایسه می کنند و این فیلم را نسخه ی مشابه ولی ضعیفی از آن می دانند. کارگردان فیلم پیش از آن که بخوابم محصول 2014 تضادهای فراوانی را در اثر خود به نمایش گذاشته است، به گونه ای که نتوانسته به فرضیات ابتدایی خود پایبند بماند. با این حال عملکرد نیکول کیدمن در نقش بازیگر تحسین شده است. پیش از آن که بخوابم در روز پنجم سپتامبر 2014 و 31 اکتبر همان سال به ترتیب در انگلیس و آمریکا اکران شد.