بدون شك ژانر امنيتی يكی از هيجان انگيز ترين و محبوب ترين ژانرها در عرصه هنر و ادبيات محسوب می شود. اما اين ژانر در هنر هفتم يعنی سينما بيشتر از ساير هنرها مورد توجه است و مخاطبان بسيار زيادی را در سرتاسر جهان دارد. مهم ترين فيلم های ژانر امنيتی، آن دسته از فيلم هايی است كه به موضوع جاسوسی و سازمان های اطلاعاتی می پردازد. نكته ای كه در خصوص اين فيلم ها مطرح است توجه ويژه دولت ها و سازمان های امنيتی به اين دست از فيلم هاست. در واقع سازمان های اطلاعاتی كشورهای مختلف در تلاش هستند تا با ساخت فيلم های جذاب و اكشن در اين ژانر، تصويری حيرت انگيز و خاص از خود ارائه دهند و به نوعی اقتدار خود را به نمايش بگذارند. به جرات می توان گفت ايالات متحده از جمله كشورهایی است كه توانسته با ساخت فيلم های متعدد در اين زمينه تصويری اعجاب انگيز از دستگاه امنيتی خود به نمايش بگذارد و با همين كار موفق شده است بسياری از كشورها را تحت تاثير قدرت اطلاعاتی خود قرار دهد.

در ابن مقاله قصد داريم به معرفی بهترين فيلم های ساخته شده در ژانر امنيتی بپردازيم و مباحثی را در اين خصوص ارائه دهيم. در همين ابتدا بايد به اين نكته اشاره كرد كه فيلم های بسيار زيادی در اين زمينه ساخته شده است لذا در اين مقاله صرفا به دو مورد از اين آثار می پردازيم.

گنجشك سرخ

گنجشك سرخ

گنجشك سرخ  

كارگردان : فرانسيس لارنس

نويسنده : جاستين هيث

بازيگران : جنيفر لارنس، جوئل اجرتون، جولی ريچاردسون و…

گنجشك سرخ اقتباس از رمانی با همين نام است كه توسط جيسون متيوز نگارش شده است. اين فيلم در رابطه با دختری به نام دومينيكا بوده كه يك بالرين است اما به علت شرايط و مشكلات خود مجبور به عضويت در مدرسه اسپارو می شود. اين كالج در واقع يك مركز آموزشی است كه تحت نظر سازمان اطلاعات و امنيت روسيه فعاليت می كند و افراد در آن آموزش می بينند تا از بدن و زيبايی های خود به عنوان يك سلاح استفاده كنند و وظايف خود را به پيش ببرند. دومينيكا از اين شرايط اصلا راضی نيست به طوری كه اين مدل فعاليت ها تماما با روحيه و شخصيت او در تضاد است اما همچون يك ربات به فراگيری آموزش ها و انجام ماموريت محوله می پردازد.

نقدهای زيادی در خصوص اين فيلم مطرح شده اما تقريبا همه منتقدين بر اين باور هستند كه جنيفر لارنس با ايفای نقش بی نظير و بی بديل خود توانسته بخش زيادی از مشكلات فيلم را پوشش دهد.

ماموريت غيرممكن (سقوط)

كارگردان : كريستوفر مك كوری

نويسنده : جی آبرامز

بازيگران : تام كروز، ربكا فرگوسن، هنری كويل و…

ماموريت غيرممكن مجموعه ای از چند فيلم سينمايی است كه به موضوع اقدامات ضد تروريستی سازمان اطلاعات آمريكا می پردازد. فال اوت يا سقوط جديدترين ساخته از اين مجموعه است كه همانند قسمت های قبلی، تام كروز نقش اصلی آن را بر عهده دارد. در اين فيلم علاوه بر آمريكا به سيتم اطلاعاتی ساير كشورها از جمله انگليس هم پرداخته می شود كه اين موضوع تاثير بسزايی در فيلم داشته است.

شاكله اصلی داستان پرداختن به دو تهديد مهم امنيتی يعنی تروريسم و بمب اتم می باشد به گونه ای كه گروه تروريستی تحت عنوان حواريون با خريد پلوتونيوم قصد حمله به نقاطی از جمله واتيكان و كعبه را دارند. سركرده اين گروه فردی به نام سالامون لين، افسر سابق ام آی سيكس بوده كه دو سال قبل دستگير شده است.

اتفاقات هيجان انگيز و متعددی در اين فيلم به وقوع می پيوندد. از يك طرف حواريون قصد انفجارات اتمی در نقاط مختلف را دارند از طرف ديگر دستگاه اطلاعات انگليس به دنبال حذف و يا برگرداندن لين به بريتانيا است به اين جهت كه لين اطلاعات زيادی از ام آی سيكس دارد.

اين فيلم به قدری هيجان انگيز و جذاب است كه حتی ارزش چندبار ديدن را داراست و قطعا يكی از بهترين آثار در اين ژانر به شمار می رود.

برای مطالعه بيشتر كافی است روی كلمه لينك كليك نماييد.

پانيذ