برای بازیگری علاوه بر کنترل بر بدن و بیانی قدرتمند مهارت‌های دیگری نیز وجود دارد. البته که دو مهارت ذکر شده یعنی بدن و بیان اصلی‌ترین بخش کار بازیگر است و اصولاً بازیگر را این دو مهارت می‌سازند اما داشتن مهارت‌های دیگر گستره شخصیت‌هایی که هنرمند می‌تواند بازی کند را افزایش می‌دهد. این مهارت‌ها لیست بلند بالایی دارند از آن‌ها می‌توان به دانستن لهجه‌های مختلف، دانستن زبان‌های مختلف، بدنی ورزیده و قدرتمند، مهارت آوازخوانی و بسیار دیگر اشاره کرد. مهارت آوازخوانی یکی از مهارت‌هایی است که به بازیگر امکان نقش‌پذیری بهتر را می‌دهد. بنا به دلایلی که بر کسی پوشیده نیست در کشور ما آوازخوانی سینما از جایی به بعد متوقف شد و رشد چشمگیر نکرد. از آن سمت سمت یک گروه جنسیتی نیز به کلی امکان آواز خوانی را از دست دادند. با همه این اوصاف هنوز هم که هنوز است بسیاری از نقش‌ها را آواز خوانی معنا می‌دهد. در ضمن تمام موارد مطرح شده باید توجه داشت که مهارت آواز خوانی می‌تواند بیان شما را بسیار نیرومندتر کند. از این رو بهتر است که ممارست ورزیده و با تلاش بسیار این مهارت را به دست آورید. در این مقاله نکاتی برای آواز خوانی اشاره شده است تا گامی بسیار کوچک باشد برای این مسیر بسیار طولانی. با ما همراه باشید.

 

زیر نظر استادی با تجربه تمرین کنید

تارهای صوتی بسیار حساس‌اند و یک اشتباه تکنیکی موقع تمرین هر چقدر هم که کوچک می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به حنجره شما وارد کند. قبول دارم که هزینه کلاس معلم آوازخوانی می‌تواند بسیار سرسام‌آور باشد اما هزینه پرداختی شما در واقع برای پیشگیری از مخارج جبران‌ناپذیر و بسیار سنگین‌تر بعدی است. برای کسب مهارت آواز خوانی باید به تک تک عناصر صوتی توجه کرده از آنها حفاظت نمود. به همین دلیل وجود استادی باتجربه برای مهارت آموزی در این حوزه بسیار ضروری است.

محدوده صوتی خود را بشناسید

یکی از نکاتی که برای مهارت آواز خوانی لازم است یافتن وسعت صدای شخصی‌ست. هر فردی بنا به حنجره و جنسیتی که دارد تنها قادر به بیان محدوده نسبتاً کوچکی از زیری و بمی اصوات است. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید چراغ قرمز صدای شما کجاست تا به تولید آواهایی که به حنجره شما ربطی ندارد نپردازید. سعی در خواندن اصواتی بم‌تر یا زیر‌تر از صدای‌تان می‌تواند فشار زیادی را به حنجره وارد کرده و آسیب‌هایی بسیار جدی را ایجاد کند. ذکر این نکته ضروری‌ست که وسعت صدای شما باید توسط استادی با تجربه تعیین شود. البته اگر مشخص شد که صدای شما وسعت کمی دارد اصلاً نترسید. آن چه برای آواز خوانی مهم‌تر است بیشتر از وسعت صدا، رنگ و کیفیت صداست.

حنجره

حنجره خود را نابود نکنید!

 

ایستادن صحیح 

برای آواز خوانی یا و تمرین این هنر درست ایستادن یکی از اصلی‌ترین نکات است. باید یکی از پاها تنها کمی از دیگری جلو بوده، بایستید و سینه را جلو بدنتان نگه دارید. برای این وضعیت بهتر است عامدانه پهنای شانه‌ها را به عقب متمایل کنید. این نوع ایستادن به شما کمک می‌کند که به طرز صحیحی تنفس کرده و کلمات را به بهترین نحو ممکن ادا کنید.

تنفس صحیح

از اصلی‌ترین نکاتی که برای مهارت آواز خوانی باید رعایت شود تنفس صحیح است. این نوع تنفس بیشتر شبیه به همان چیزی است که بازیگران تئاتر تنفس شکمی می‌نامندش. عدم رعایت این نکته می‌تواند بهترین و قوی‌ترین حنجره را نیز با مشکل مواجه کند؛ بیایید صدای خود را شبیه به یکی از سازهای بادی تصور کنید. در صورت نرساندن میزان هوای مناسب بدون شک صدای مناسبی نیز از ساز درونتان خارج نخواهد شد.

جمع‌بندی

آواز خوانی یکی از مهارت‌هایی است که می‌تواند وسعت نقش‌های بازیگر را افزایش دهد. از طرف دیگر این هنر بیان بازیگر را نیز به طرز معجزه آسایی تقویت می‌کند. در این مقاله به ارائه نکاتی برای مهارت آواز خوانی پرداختیم. امید است که این مقاله حداقل انگیزه را برای هنرمندتر شدن ایجاد کرده باشد.