کوئنتین تارانتینو یکی از محبوب‌ترین کارگردانان معاصر است. او به کارگردانی که تا کنون فیلم بد نساخته مشهور شده! این کارگردان بسیار گزیده کار بوده فیلم‌هایش یا شاهکارند و یا عالی! بر اساس آمار در میان همه کارگردانان جهان بیشترین پایان‌نامه دانشجویان PHD مربوط به فیلم‌های اوست. این کارگردان بزرگ بدون هیچ‌گونه ترسی درست به ابداع و امتحان فرم‌های جدید می‌زند. شاید بتوان برگ برنده آثار او را همین موضوع دانست؛ همین که ترسی از کارهای جدید ندارد.

زندگی‌نامه کوئنتین تارانتینو

این کارگردان شهیر 27 مارس سال 1963 در ایالت تنسی ایالات متحده آمریکا متولد شد. تارانتینو علاوه بر کارگردانی به نویسندگی و بازیگری نیز مشغول است. اگر بخواهیم به ویژگی آثار او بپردازیم باید بگوییم که سینمای تارانتینو سینمایی پست مدرن است. او در این سینما تمام ساختارها از جمله ساختار خطی زمان را می‌شکند. او به خوبی می‌دانست که سنت‌های سینمایی دیگر مجالی برای کار جدید ندارند و برای همین آن را کوبید و از نو ساخت. تارانتینو از دل همین فروپاشی سینمای سنتی، سینمای جدیدی خلق کرد که مختص به اوست. صدالبته مانند بسیاری از کارگردانان بزرگ تاریخ کسانی بودند که بخواهند سبک او را تقلید کنند. این افراد غالباً راه به جایی نمی‌برند و در این مورد نیز نبردند.

اگر زندگی تارانتینو را بررسی کنیم یک موضوع بیش از سایرین جلوه می‌کند؛ عشق او به سینما! شاید کمتر کسی باشد که مانند تارانتینو عاشقانه با سینما را زندگی کند. او در تمام طول زندگی‌اش به فکر سینما بود و تمام تصمیماتش در جهت رسیدن به سینما.

او پیش از آن که بتواند کارگردان موفقی بشود در یک ویدئو کلوپ شاغل شد. این کار برایش امکان مشاهده دائمی فیلم را فراهم می‌کرد و چه از این بهتر! او در آن سال‌ها فیلم‌های زیادی دید و کتاب‌های سینمایی زیادی خواند. هنرجویان عزیز باید این گونه دنبال علایقشان باشند!

از فیلم‌های تارانتینو می‌توان به داستان عامه‌پسند، جکی براون، سگ‌های انباری، روزی روزگاری در هالیوود، جنگوی از بند رسته، هشت نفرت‌انگیز، بیل را بکش و… اشاره کرد. با ما در معرفی دو مورد از این شاهکارها همراه باشید.

 

داستان عامه پسند

از دید بسیاری از منتقدان داستان عامه پسند شاهکار سینمای پست‌مدرن است. این فیلم ساختار زمان خطی را در هم می‌کند و دنیای جدیدی را خلق می‌کند. این فیلم در ژانر جنایی کمدی و ساب‌ژانر کمدی سیاه ساخته شده است. فیلم عامه پسند نامزد دریافت هفت جایزه اسکار بود که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی را از آن خود کند. این فیلم در جشنواره کن موفق‌تر بود و نحل طلا را تصاحب کرد. توجه کنید که در همان دوره جشنواره کن، تارانتینو جوان و ناشناس رقیبی چون کیشلوفسکی داشت که با فیلم قرمز راهی مسابقات شده بود.

روایت این فیلم به صورت غیر خطی است. شاید هر گونه خلاصه‌نویسی‌ای از این روایت اشتباه باشد. داستان این فیلم را تنها باید از طریق مشاهده فیلم متوجه شد. ساختار داستان عامه پسند مجوز خلاصه‌نویسی را به کسی نمی‌دهد!

داستان عامه پسند

نمایی از داستان عامه پسند

 

جنگوی از بند رسته

این فیلم یکی دیگر از شاهکارهای تارانتینو به شمار می‌رود. روایت در این فیلم به خلاف داستان عامه پسند بسیار رام و خطی‌ست اما تعلیق‌های بسیار قدرتمندی دارد. در این فیلم دکتر کینگ شولتز که شکارچی جایزه بگیر است جنگو، برده سیاه پوست را خریده آزاد می‌کند تا همکارش شود. جنگو پس از کمک به دکتر از او می‌خواهد تا بروند و همسرش را که در حال حاضر برده‌ای در خانواده‌ای سفیدپوست است نجات دهند.

در این فیلم باریگرانی نظیر جیمی فاکس، کریستف والتس و لئونارد دی کاپریو بازی کرده‌اند. این فیلم از آن دسته فیلم‌هاییست که به شما اجازه لحظه‌ای استراحت نمی‌دهد. دلیل این ماجرا داستان پر کنش و پر تعلیق آن است.

جنگوی از بند رسته

نمایی از جنگوی از بند رسته

 

جمع بندی

ما در این مقاله درباره زندگی شخصی و هنری کوئنتین تارانتینو صحبت کردیم. درسی که می‌توان از این مارگردان گرفت عشق به سینماست. در ادامه نیز دو مورد از شاهکارهای او را معرفی کردیم. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.