فیلم کریمر علیه کریمر kramer vs Kramer فیلمی منتشر شده در سال 1979، به کارگردانی رابرت بنتن یکی از آثار شاخص و کمتر دیده شده تاریخ سینماست. فیلم نامه این اثر را رابرت بنتن از روی رمانی با همین نام، نوشته آوری کورمن نوشت. آهنگ‌سازی (موسیقی متن) این اثر بر عهده هنری پرسل و آنتونیو ویوالدی بود و در آن هنر پیشگانی نظیرِ داستین هافمن، مریل استریپ،  جین الکساندر، جاستین هنری، جرج‌کو، هوارد داف، جوبت ویلیامز، بیل مور و اِلن پارکر به ایفای نقش پرداخته اند. برای عاشقان بازیگری، بازی هافمن در این فیلم ستودنی است. او در قامت مردی طلاق گرفته، چنان بازی درخشانی ارائه می‌دهد که از ذهن فراموش نمی‌شود.

شاید نام بنتون برایتان ناآشنا باشد. شاید او را نشناسید اما او پیش از کارگردانی، یکی از ستارگان حوزه فیلم‌نامه بود. زمانی که بانی و کلاید را نوشت، به چنان شهرتی دست‌یافت که نظیرش کم پیدا می‌شود. او نشان داده است که در کارگردانی و به‌خصوص بازی گیری نیز مهارت قابل توجهی دارد. ما در این مقاله سعی در معرفی فیلم کریمر علیه کریمر خواهیم کرد. ابتدا خط داستانی را روشن کرده و سپس به بررسی جوایز آن آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

داستانِ فیلم کریمر علیه کریمر

در این فیلم تد کریمری را با بازی درخشان داستین هافمن داریم که در کارش بسیار سخت‌کوش است. او در شرکتی تبلیغاتی کار کرده و در این شغل بسیار موفق بوده است؛ امّا از طرفی زمانی را برای پرداختن به خانواده خود ندارد. یعنی هر قدر که در کار به پیروزی رسیده، در خانه شکست خورده است. همسر او ،جوآنا با بازی مریل استریپ، از این ماجرا مأیوس شده و احساس تنهایی می‌کند. باری او به یک باره تصمیم به ترک منزل کرده از نیویورک به کالیفرنیا می‌رود. باورِ این طلاق برای تد دشوار است امّا شد آن چه نباید می‌شد!

جوآنا که حال از طلاقش می‌گذرد، پس از پانزده ماه به نیویورک برگشته و برای دریافت حضانت تنها فرزندش به دادگاه درخواست می‌دهد. تد ابتدا مخالفت می‌کند و کار به دادگاه و شکایت می‌کشد. از طفی تد بدشانسانه شغلش را از دست داده و بیکار می‌شود. اگر او تا موعدئ مقرر شغلی پیدا نکند در شکست خواهد خورد. ادامه داستان درباره کشمکش های تد و جوآنا برای حضانت فرزندشان است.

تصویری از فیلم

در این فیلم تد کریمری را با بازی درخشان داستین هافمن داریم

جوایز و امتیازات

این فیلم در رشته اسکار بهترین فیلم، اسکار بهترین کارگردان، اسکار بهترین فیلمنامه، اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد (داستین هافمن)، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مریل استریپ) برنده جایزه اسکار شد و در رشته‌های جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد (جاستین هنری)، جایزه اسکار بهترین نقش مکمل زن (جین الکساندر)، جایزه اسکار بهترین فیلم برداری و اسکار بهترین تدوین فیلم به نامزد بودن بسنده کرد. امتیازات این فیلم در IMDb 7.8، در Rotten Tomatoes 85% و در Metacritic 77% است.

مریل استریپ

مریل استریپ، برنده جایزه اسکار.

جمع‌بندی و نتیجه گیری

ما در این مقاله به فیلم کریمر علیه کریمر پرداختیم. این شاهکار تاریخ سینما توانسته با بهره‌گیری از تمامی امکانات بازیگری، چنان بدرخشد که تا سال‌های سال خود را به سینما دوستان تحمیل کند. این فیلم در عین حال دوره‌ای جامع از آموزش بازیگری است. هنرجویان عزیز می‌توانند تک تک این پلان‌ها را بازسازی کرده و در آن ایفای نقش کنند. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.