وقتی که واژه سیتکام به ذهنتان خطور می‌کند چه سریال‌هایی را در ذهن یاد می‌کنید؟! شاید سریال Friends ، شاید How I met your mother و شاید the office. از دید بسیاری اژ مخاطبینِ سیتکام این سه سریال، قله‌های این نوع سریال‌سازی‌اند. برای بعضی‌ها ساخت سریالی هم قد و قواره این سه غول صنعت سیتکام غیر ممکن به نظر می‌رسد. با این حال در سال ۲۰۰۷ سیتکامی روانه تلویزیون‌ها شد که می‌توانست در اندازه غول ظاهر شود. سیت‌کام بیگ بنگ تئوری به تهیه کنندگی چاک لوری و بیل پریدی در همان فصل نخست مخاطبین بسیاری را چسب شبکه سی بی اس کرد. بسیار جالب است اگر بدانید که این سریال در طول ۱۲ فصل و دویست و هفتاد و نه قسمت همواره توانست در اوج بماند و روند صعودی خود را حفظ کند. در این مقاله قصد داریم که ضمن معرفی تولید و خط داستانی این سریال به ارائه نکاتی درباره سیت‌کام بیگ بنگ تئوری بپردازیم.

 

تولید سیت‌کام بیگ بنگ تئوری

همان طور که پیش‌تر اشاره شد این سیتکام در ۱۲ فصل و ۲۷۹ قسمت پخش شده است. در مقایسه با سایر سیتکام ها این میزان تا حد قابل توجهی بیشتر است. شاید زمانی که نخستین قسمت آزمایشی یا به اصطلاح قسمت پایلوت این سریال در حدود سال ۲۰۰۶ پخش می‌شد خوشبین‌ترین مخاطبین نیز انتظار چنین موفقیتی را نداشتند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در قسمت آزمایشی سیت‌کام بیگ بنگ تئوری دو بازیگر اصلی زن با بازیگری آماندا والش و آیریس بهر نیز وجود داشتند که در نسخه نهایی حذف شدند. باری به هر حال آن نسخه توسط شبکه سی بی اس تایید نشد اما مسئولین شبکه به تهیه کنندگان فرصت بازنویسی ایده خود را دادند و آن چه بازنویسی شد و نسخه آزمایشی‌اش در سال ۲۰۰۷ پخش شد چیزی است که ما امروزه به نام سیتکام بیگ بنگ تئوری می‌شناسیم. نکته جالب این است که به دلیل حضور دیوید سالتزبرگ، استاد فیزیک و اخترشناسی دانشگاه کالیفرنیا فیلم‌‌نامه از لحاظ علمی کاملاً دقیق و حساب‌شده است.

سریال

بیگ بنگ تئوری در ۱۲ فصل و ۲۷۹ قسمت پخش شده است.

خط داستانی سیت‌کام بیگ بنگ تئوری

داستان این سریال حوله پنج شخصیت لئونارد هافستادر، شلدون کوپر، راجش کوترپالی، هاوارد والوویتز و پنی می‌گردد. لئوناردو و شلدون نوابغی دانشمندند که در زندگی اجتماعی به مشکل خورده‌اند؛ از آن سو حضور همسایه‌ای جدید به نام پنی که در عین سواد کم زیبایی بسیار زیادی دارد باعث تضاد و به تبع آن موقعیت‌های کمدی می‌شود. دو شخصیت دیگر یعنی راج و هاوارد نیز در زندگی اجتماعی خود شکست خورده‌اند؛ راج به کل نمی‌تواند به صورت مستقیم با زن ها صحبت کند و هاوارد نیز کوچکترین جذابیتی برای دیگران ندارد.

 

نکاتی درباره سیت‌کام بیگ بنگ تئوری

درباره این سیتکام نکات بسیار جالبی وجود دارد. یکی از این نکات نام خانوادگی کاراکتر پنی است؛ در بین تمام شخصیت‌ها تنها این کاراکتر است که نام خانوادگی اش فاش نمی‌شود. نکته دیگر راجع به این کاراکتر این است که در فصل چهار، بازیگر آن یعنی کیلی کوئوکو حین اسب‌دوانی دچار شکستگی پا می‌شود و نمی‌تواند در چند قسمت حضور پیدا کند و در قسمت‌هایی که حضور پیدا می‌کرد نیز تنها پشت بار، طوری که پایین‌تنه‌اش دیده نشود به چشم می‌آمد.
مخاطبین این سریال لئونارد را با عینکی که دارد می شناسند؛ شاید برای طرفداران این شخصیت جالب باشد که در اکثر اوقات فریم عینک خالی و بدون شیشه است. دلیل این موضوع این است که بازیگر نقش لئونارد یعنی جانی گالکی نمی‌توانست با شیشه عینک تمرکز کند.

پنی در کنار لئونارد

پنی در کنار لئونارد

جمع‌بندی

در این مقاله درباره سیت‌کام بیگ بنگ تئوری صحبت کرده و به تولید، خط داستانی و نکاتی درباره سیت‌کام پرداختیم. این سیت‌کام توانست با مخاطبین زیادی ارتباط برقرار کرده و تاریخ جدیدی را در صنعت تلویزیون رقم بزند. امیدوارم که مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.