سیتکام را در زبان فارسی کمدی موقعیت ترجمه کردند. در واقع می‌توان این نوع سریال ها را یکی از ساب ژانرهای کمدی دسته بندی کرد. از ویژگی‌های بارز این نوع سریال‌ها لوکیشن ثابت و در بسیاری مواقع غیر واقعی، شخصیت‌های محدود و باز هم ثابت و روایت های کوتاه و طنز آمیز است. به طور نرمال مدت زمان هر قسمت از سریال‌های کمدی موقعیت چیزی بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است. از دیگر ویژگی‌های فرمی این سریال‌ها صدای خنده حضار غایب است که به صورت ویس اور به روی فیلم می‌نشیند؛ البته سیتکام های نوین این ویژگی را کنار زده و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. به دلیل محبوبیت روز افزون این ساب ژانر و همینطور تاثیر مستقیم روایت‌های آن بر ذائقه مخاطبین تصمیم گرفتیم که در این مقاله به معرفی سه نمونه از این نوع سریال ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

How I met your mother

این سریال در زبان فارسی به نام “چگونه با مادرتان آشنا شدم” یا “آشنایی با مادر” ترجمه شده است. این سریال سیتکامی آمریکایی تهیه شده توسط شبکه سی‌بی‌اس است. آغاز پخش آشنایی با مادر در سال ۲۰۰۵ بود و آخرین فصل آن نیز در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد و در سال ۲۰۱۴ پایان یافت. از بازیگران اصلی این سریال می‌توان به جاش ردنر در نقش تد موزبی، جیسون سیگل در نقش مارشال اریکسون، کوبی اسمالدرز در نقش رابین شرباتسکی، آلیسون هانیگان در نقش لیلی آلدرین و در نهایت نیل پاتریک هریس در نقش بارنی استینسون نام برد. داستان این سریال دوست داشتنی توسط تد موزبی در سال ۲۰۳۰ به فرزندانش روایت می‌شود؛ داستانی که قصد دارد روش آشنا شدن با مادر فرزندان را به آن‌ها بگوید. نکته جالب توجه دیگر درباره این سریال پایان عجیبش است؛ پایانی که برخی از هواداران را چنان ناراحت کرد که تیم تولید ناچار شدند پایان دیگری برای فیلم بسازند.

How I met your mother

How I met your mother

The office

یکی دیگر از سریال‌های سیتکام موفق آفیس نام دارد. این سریال در زبان فارسی با نام اداره نیز شناخته می‌شود. این سیتکام در ۹ فصل توسط شبکه ان بی اس تولید شد. نکته مهم این سریال فرم جدید آن در حوزه سیتکام است؛ سیتکام آفیس برخلاف عمده سیتکام های دیگر به صورت مستند نما یا به اصطلاح ماکیومنتری تولید شده است. داستان سریال به زندگی روزمره کارکنان شرکت داندرمفلین می‌پردازد. شخصیت‌های عجیب و روایت‌های بامزه شما را درطول مشاهده سریال در صندلی میخکوب کرده و می‌خنداند. ناگفته نماند که این سریال بازسازی سریالی انگلیسی با همین نام است و بخش بزرگی از کاراکترهایش از نسخه انگلیسی آن وام گرفته شده‌اند. علاوه بر فیلمنامه شاهکار، بازیگری استادانه بازیگران نیز به جاودان شدن این سریال کمک کرده است. پخش این سریال نیز از سال ۲۰۰۵ شروع شده و آخرین قسمت آن در ۱۶ می ۲۰۱۳ پخش شده است.

The office

The office

Friends

گرچه سریال فرندز که در فارسی دوستان نیز نام گذاری شده است اولین سیتکام تولید شده نبود اما تاثیر مهمی در محبوبیت این ساب ژانر داشت. فرندز سریالی بود که توانست مرزها را یکی پس از دیگری نوردد و مخاطبینی به وسعت پهنه کره زمین پیدا کند. اگر بخواهیم ادعا کنیم که این سیتکام پربیننده ترین سریال تاریخ تلویزیون بوده است هیچ بی‌راه نگفته‌ایم. این سریال برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ پخش و قسمت پایانی آن نیز در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. داستان این سیتکام حول محور شش شخصیت اصلی می‌چرخد. فیلمنامه های جذاب و بازیگری های درخشان از ویژگی های اصلی این سریال است. به باور بسیاری از پژوهشگران سریال فرندز تاثیر امیری بر ست های مختلف فرهنگ عامه به خصوص زبان و مود داشت. بازیگران سریال در تصمیم جالب سال ۲۰۲۱ در تک‌قسمت. کنار هم جمع شدند. این قسمت به مرور خاطرات گذشته و مصاحبه با بازیگران پرداخت و جنبه داستانی نداشت.

Friends

Friends

 

جمع‌بندی

در این مقاله درباره سیتکام صحبت کرده و به معرفی سه مورد از مطرح‌ترین سیتکام‌های تاریخ تلویزیون پرداختیم. از سیتکام‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم یکی سریال چگونه با مادرت آشنا شدم بود و دیگری‌ها آفیس و فرندز بودند؛ امیدوارم که این مقاله برایتان جذاب بوده باشد.