این روزها که بازار کنکور و انتخاب رشته گرم است بسیاری خود را برای شرکت در برترین دانشگاه‌های سینمایی آماده می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند که به طور آکادمیک رشته سینما را پیگیری کنند. باری ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا به معرفی رشته سینما پرداخته و سپس برترین دانشگاه‌های سینمایی کشور را معرفی کنیم. نکته بسیار مهم این است که هنرجویان علاقه‌مند به بازیگری باید بدانند که رشته بازیگری، مستقل از رشته سینما در دفترچه‌های انتخاب رشته وجود دارد. لذا در صورت علاقه‌مندی باید رشته بازیگری، نه سینما را انتخاب کنند. در ضمن ذکر این نکته ضروری است که آزمون رشته بازیگری برخلاف رشته سینما شامل دو مرحله کتبی و عملی‌ست. بنابراین هنرجویانی که قصد شرکت در رشته مذکور را دارند باید خود را برای آزمون عملی نیز آماده کنند.

رشته سینما چگونه رشته‌ای است؟

رشته سینما در دوره کارشناسی شامل ابعاد مختلفی است. در ابتدا مبانی و تاریخ هنر را در کنار مبانی و تاریخ سینما، عکاسی، مبانی فیلمبرداری، مبانی تدوین، مبانی کارگردانی، مبانی فیلم‌نامه‌نویسی و… خواهید آموخت. سپس در ترم‌های بالاتر دروس تخصصی شما مانند لابراتوآر، شناخت رنگ و… را خواهید خواند. البته بخش عمده‌ای از دروس تخصصی شما به گرایش انتخابی‌تان مربوط است. در انتهای ترم سوم کارشناسی سینما شما باید بر اساس سوابق تحصیلی‌تان یکی از گرایش‌های فیلم‌برداری، کارگردانی، تدوین و یا فیلم‌نام نویسی را برگزینید.

برترین دانشگاه‌های سینمایی بر اساس امکانات خود همه یا بخشی از گرایش‌های فوق‌الذکر را ارائه می‌دهند. البته عنصر شانس نیز در این انتخاب دخیل است. برای برگزاری دوره، لیست دانشجویانی که گرایشی خاص را انتخاب می‌کنند باید به حد نصاب برسد وگرنه گرایش کن لم یکن است.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص رشته سینما این است که مدرک نهایی شاید ارزش چندانی نداشته باشد! در این دست رشته‌ها بیشتر از همه مهارت‌آموزی مهم است. از این رو دانشجویان باید حداکثر تلاش خود را به کار ببرند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را آموزش ببینند. باید سخت تلاش کنند و با تولید کردن آثار تمرینی فراوان به توانایی برسند.

نکته بسیار مهم این رشته این است که خواه یا نخواه ساخت فیلم هزینه‌بر است! البته این مشکل بیش از همه برای دانشجویان گرایش کارگردانی مطرح است. حقیقت تلخی است که حضور در برترین دانشگاه‌های سینمایی علاوه بر شهریه -در صورتی که دانشگاهتان شهریه‌پرداز باشد- باید هزینه تولید فیلم را بپردازیم.

معرفی دانشگاه‌های برتر سینمایی کشور

در این بخش به معرفی اجمالی دو مورد از برترین دانشگاه‌های سینمایی کشور می‌پردازیم. هر یک از این دو دانشگاه به نوبه خود ویژگی‌های منفی و مثبت بسیاری دارند.

دانشگاه هنر

ریشه این دانشگاه قدیمی به سال 1397 بر می‌گردد! با این حال لفظ دانشگاه هنر در سال 1358 پدید آمد. این دانشگاه که دانشکده سینما و تئاترش در باغ ملی‌ست یکی از زیباترین دانشگاه‌های کشور است. حضور در این دانشگاه به دو صورت روزانه و نوبت دوم صورت می‌پذیرد. حتماً می‌دانید که هزینه تحصیل دانشجویان روزانه رایگان بوده و دانشجویان نوبت دوم ملزم به پرداخت شهریه‌اند.

دانشگاه هنر

دانشگاه هنر

 

دانشگاه سوره

یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های سینمایی کشور دانشگاه سوره است. این دانشگاه به فارغ‌التحصیلان موفق و معروفش معروف است. از این هنرمندان می‌توان شهرام مکری، سعید روستایی، جواد عزتی، محمد حسین مهدویان، مسعود سخاوت‌دوست، هوتن شکیبا و… اشاره کرد. این دانشگاه در سال 1374 توسط حوزه هنری تاسیس شد. نکته قابل توجه برای دانشجویان غیرساکن در تهران این است که دانشگاه سوره برخلاف دانشگاه هنر خوابگاهی برای ارائه ندارد. در ضمن این موسسه غیرانتفاعی بوده و تمامی دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه‌اند.

دانشگاه سوره

دانشگاه سوره

 

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا به بررسی کامل رشته سینما و گرایش‌های آن پرداختیم و پس از آن دو مورد از برترین دانشگاه‌های سینمایی کشور را معرفی کردیم. انتخاب هر یک از این دانشگاه‌ها به شرایط خاص شما بستگی دارد. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.