ضرورت مطالعه برای یک بازیگر

یکی از کارهایی که یک علاقمند به بازیگری و حتی یک بازیگر حرفه ای باید در برنامه خود به طور منظم داشته باشد مطالعه و کسب دانش است. یک بازیگر همیشه نیاز دارد تا خود و جهان پیرامون خود را بشناسد. با استفاده از کتاب های مختلف می توان به این سطح دانش برسد. کتاب و مطالعه بهترین راه شناخت محیط پیرامون و گسترش دادن جهان بینی هر شخص است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم ضرورت مطالعه برای یک بازیگر را شرح دهیم.

فواید مطالعه

اولین فایده ای که برای خواندن کتاب ممکن است به ذهن برسد این است که  بازیگر اهل مطالعه می تواند دانش هنری خود را همیشه به روز نگه دارد. از طرفی یک بازیگر حرفه ای باید بتواند با کارگردان اثر، بحت و تبادل نظر کند و پیشنهادهای خود برای بهتر شدن نقش را با او در میان بگذارد. باید بتواند با کارگردان گفتگوی چالشی انجام دهد. رسیدن به این توانایی راهی به جز مطالعه و گسترش دانش ندارد. اما خواندن کتاب های تخصصی بازیگری به تنهایی کافی نیست. از آن جا که یک بازیگر مجموعه ای از توانمندی ها و ویژگی ها را باید دارا باشد، داشتن دانش و اطلاعات در زمینه های گوناگون هم لازمه ی موفقیت و پیشرفت در بازیگری است. هر چه درک شما از انسان ها، شرایط زندگی آن ها و دنیای اطرافتان بیشتر باشد بازیگر موفق تری خواهید بود. این فواید، ضرورت مطالعه برای یک بازیگر را به خوبی نشان می دهد.

فواید مطالعه برای یک بازیگر

فواید مطالعه برای یک بازیگر

ادبیات داستانی و رمان

از مهم ترین زمینه هایی که یک بازیگر باید مرتب درباره آن مطالعه کند، رمان و داستان است. همچنین خواندن نمایشنامه های مختلف و مطرح دنیا به بازتر شدن دید او نسبت به هنر کمک زیادی می کند. یک بازیگر حرفه ای در درجه اول باید با ادبیات کلاسیک و جدید سرزمین خودش آشنا باشد، فرهنگ اقوام مختلف ایران مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. با خواندن ادبیات داستانی و رمان می تواند نسبت به جای جای این سرزمین اطلاعات خوبی به دست بیاورد. این اطلاعات کمک زیادی به نقش آفرینی او در نقش های مختلف خواهد کرد. همین که یک هنرمند با ادبیات سروکار داشته باشد دایره واژگان و تفکرات او گسترش می یابد وهنرش پویاتر خواهد شد.

کتاب های تاریخی

برای بازیگری که بخواهد فیلم های تاریخی بازی کند، خواندن کتاب تاریخی مهم ترین کاری است که باید در وهله اول انجام دهد. برای اشراف به یک نقش تاریخی خواندن تاریخ و تحقیق و مطالعه راجع به آن شخصیت و شرایط اجتماعیش  اعتماد به نفس بازیگر را برای ایفای نقش بسیار بالاتر می برد. در چنین شرایطی بازیگر با تسلط بیشتر و بهتری به بازی می پردازد. حتی اگر بخواهد ساده‌ترین و کوتاه‌ترین نقش را هم بازی کند باید درباره همه جزئیات آن فکر و مطالعه کند. اما صرف نظر از اینکه بازیگری بخواهد نقش تاریخی ایفا کند یا خیر، مطالعه تاریخ یکی از راه های جالب برای درک تحول شخصیت ها در گذر زمان است. بازیگری که تاریخ می خواند به خوبی می تواند دریابد که شرایط اجتماعی چطور بر روابط فردی تاثیر می گذارد و مسیر زندگی شخصی را دگرگون می کند.

کتاب های علوم اجتماعی

در علم روانشناسی، افراد به چندین تیپ شخصیتی تقسیم می شوند. آگاهی از این تیپ های شخصیتی کمک زیادی به بازیگر برای شناخت خود و نقش هایی که قصد بازی کردن آن ها را دارد می کند. برای درک و خلق یک نقش بر روی صحنه یا در یک فیلم، باید به تحلیل عمیقی از زندگی درونی آن شخصیت برسد. کتاب هایی  هم که در حوزه جامعه شناسی و قوم نگاری نوشته شده اند نیز بر درک روابط اجتماعی انسان ها در شهرها و اقوام مختلف بر آگاهی بازیگر نقش به سزایی دارند.

معرفی چند کتاب تخصصی

در این مقاله با ضرورت مطالعه برای یک بازیگر آشنا شدیم و دانستیم بازیگری که اهل مطالعه نباشد، هرگز نمی تواند جایی بین بازیگران موفق داشته باشد. در لیست زیر چند کتاب تخصصی آموزش بازیگری را نیز برای علاقمندان این هنر معرفی کرده ایم.

 مبانی بازیگری استاد ایرج افشاری

 بازیگر حرفه‌ای دیوید آلن ممت

 بازیگری سینما اثر مایکل کین

 هنر بازیگری نوشته استلا ادلر

 آموزش بازیگری در قرن بیستم آلیسون هوج

 آغازگران بداهه فیلیپ برناردی