زبان بدن و نقش آن در اجرا

یک بازیگر علاوه بر دیالوگ‌های روی صحنه با بدن خود می‌تواند مفهوم را به بیننده انتقال دهد. در این مقاله درباره زبان بدن و نقش آن در اجرا صحبت می‌کنیم.

یک بازیگر خوب باید علاوه بر اجرا و بیان صحیح دیالوگ‌ها از زبان بدن خود نیز به نحو احسنت استفاده کند. رفتارهایی طبیعی که حالت تصنعی و غیرطبیعی نداشته باشد. در اصول کلی زبان بدن بازیگر، حالات چهره وی از دیگر بخش‌ها مهم‌تر است.

حالات چهره در سینما و تلویزیون اهمیت بیشتری دارد زیرا در این دو بخش بیننده از فاصله نزدیک چهره بازیگر را می‌بیند.

نقش حالات چهره در زبان بدن بازیگر

 در سینما و تلویزیون مخصوصاً سریال‌های تلویزیونی نقش چهره بازیگر اهمیت زیادی در نشان دادن احساسات بازیگر دارد. در سینما و تلویزیون برخلاف تئاتر احساسات بازیگر از چهره‌اش به‌خوبی قابل‌تشخیص است. بازیگر باید تلاش کند تا بتواند چهره‌اش را به‌خوبی کنترل کند. بیان صورت بازیگر بهترین شیوه برای بیان احساساتش است.

در ادامه به‌ اجزای صورت و حالات آن می‌پردازیم:

ابروها: ابروها بخش مهمی از چهره هستند. با بالا و پایین آوردن، در هم کشیدن ابروها و…می‌توان احساست را بیان کرد حتی اگر صحبتی نکرد. می‌توان گفت حرکات ابرو بخش آغازین زبان بدن بازیگر است.

چشم‌ها: چشم می‌تواند دروازه احساسات انسان باشد. نگاه کردن به اطراف، بالا و پایین همه می‌تواند احساسات انسان را نشان دهد. نگاه‌های عاشقانه، غمگین، خوشحال و… همه از چشم قابل‌تشخیص است. حتی احساساتی نظیر غرور، خجالت، حواس پرتی، شک و تردید هم از چشم پیداست.

لب‌ها: لب‌ها هم مانند چشم‌ها می‌توانند احساساتی نظیر غم، شادی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، شک و تردید را به‌خوبی نشان دهد. کج‌وکوله کردن، فشردن لب‌ها، به داخل کشیدن لب‌ها و…همه می‌تواند بیانگر احساسات بازیگر باشد.

بینی: جمع‌کردن، تکان دادن، تکان خوردن پره‌های بینی، لمس بینی و… همه می‌تواند احساسات بازیگر را نشان دهد.

نقش چهره در زبان بدن بازیگری

زبان بدن

زبان بدن

چهره گاهی نقش صدای بازیگر را اجرا می‌کند. بازیگر با وقوع اتفاق‌های مختلف می‌تواند توسط حرکات چهره واکنشش را نشان دهد. هرچند دیگر اعضای بدن مانند دست‌وپا نقش مهمی در زبان بدن دارند اما چهره بیشترین سهم را در این میان دارد. یک بازیگر با تمرین روی حرکات چهره‌اش می‌تواند میمیک های بهتری از خود ارائه دهد. حتی اگر کسی مشغول دیدن فیلمی باشد که با زبان متن آن فیلم آشنایی نداشته باشد بازهم از حرکات و میمیک چهره بازیگر می‌تواند احساسات بازیگران را درک کند. زیرا حرکات چهره و بدن چیزی نیست که بین انسان‌ها متفاوت باشد.

واکنش‌های صورت بازیگر باید در جهت پاسخ به واکنش‌ها و احساسات درونی‌اش باشد. البته بازیگر باید تلاش کند حالات چهر اش اغراق‌آمیز نباشد.

در زمانهای گذشته که امکان ضبط صدا نبود و فیلم‌ها صامت بودند بازیگران تنها با حالات چهره و زبان بدن می‌توانستند احساسات خود را بیان کنند. به همین دلیل در فیلم‌های چارلی چاپلین همه حرکات و میمیک های چهره حالت اغراق‌آمیز دارند. اما پس‌ازآن دوران بازیگران بیشتر بر چهره خود برای بیان احساسات متمرکز شدند.

برای اجرای بهترین حالات چهره باید تمرین کرد. این تمرین‌ها می‌تواند از طریق دیدن فیلم و بررسی میمیک چهره و زبان بدن بازیگران صورت گیرد. حتی دیدن فیلم‌های صامت هم می‌تواند به شما کمک کند تا با حالات اغراق‌شده آشنا شوید.

جلوی آینه بروید و حرکات صورت خود را از نزدیک مشاهده کنید. حس‌های مختلف را اجرا کنید. آیا این حس‌ها برای بیننده باورپذیر است. می‌توانید از خودتان و حرکات صورت و بدنتان فیلم بگیرید و با مشاهده آن‌ها حرکات خود را تجزیه‌وتحلیل کنی. این روش‌ها کمک می‌کند تا اشتباهات خود را شناسایی و آن‌ها را رفع نمایید.

سعی کنید حرکات کلیشه‌ای را اجرا نکنید و با اجرای حرکات و رفتارهای جدید زبان بدن در این زمینه خلاقیت نشان دهید. با شناخت صحیح از اجزای بدن و نحوه کارکرد هریک در زبان بدن می‌توان حرکات بهتری اجرا کرد.

برای یادگیری بهتر زبان بدن و میمیک چهره برای بازیگران کودک، نیاز است تا کودکان به آموزشگاهی معتبر بروند. آموزشگاهی که با در اختیار داشتن اساتیدی مجرب بتواند در انتقال این مفاهیم به کودکان موفق باشد. معمولاً کودکان نمی‌توانند از عهده میمیک چهره به‌خوبی برآیند اما با آموزش صحیح می‌توانند کم‌کم با میمیک و اجرای صحیح زبان بدن آشنا شوند.

آموزشگاه پانیذ با برگزاری دوره‌های مختلف رده‌های بازیگری آماده آموزش به هنرجویان عزیز شماست. برای اطلاع از نحوه و زمان برگزاری کلاس‌ها با ما تماس بگیرید.