هنر آموزان می‌اندیشند که تنها راه ورود به عرصه هنر به ویژه سینما داشتن آشنا و روابط متعدد با افراد حاضر در سینماست. البته که داشتن آشنا به ورود شما به سینما کمک می‌کند اما قطعاً ضامن بقای شما نخواهد بود؛ زیرا سینما صنعت است و صنعت سعی در جذب و نگهداری بهترین ها دارد. افرادی که صرفاً با آشنا بازی وارد هنر شدنده‌اند محکوم به حذف و فراموشی‌اند. اگر از این مسیر بگذریم دو مسیر مهم دیگر برای ورود به عرصه هنر وجود دارد. یکی آموزشگاه‌های سینمایی مانند آموزشگاه سینمایی پانیذ و دیگری دانشگاه های سینمایی. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی های مثبت و منفی دانشگاه سینمایی صحبت کنیم با ما همراه باشید.

دانشگاه سینمایی چگونه است؟

این که می‌گوییم دانشگاه سینمایی صرفا نوعی مَجاز در زبان است. بلکه ما رشته سینما داریم نه  دانشگاه سینمایی. رشته سینما و یا بازیگری در دانشکده های هنر برگزار می شوند. از معدود دانشگاه‌های پذیرای دانشجو در رشته سینما می توان به دانشگاه سوره تهران و دانشگاه هنر تهران اشاره کرد.

این دو دانشگاه که اولی غیرانتفاعی و دومی دولتی است با استفاده از امکانات خود سعی دارند که دانشجویانی سینما شناس بار بیاورند. البته نباید فراموش کرد که بخش عمده هنر آموزی به میزان تلاش و کوشش و پشتکار هنرجو بستگی دارد و هیچ موسسه و یا دانشگاه سینمایی نمی‌تواند معجزه کرده و فردی را هنرمند کند.

نکته قابل توجه این است که در حال حاضر رشته سینما تا مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌شود و متاسفانه دکترای این رشته در ایران وجود ندارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که به زودی دکترای این رشته نیز وارد چرخه آموزشی کشور خواهد شد.

دانشگاه هنر

دانشگاه هنر

 

دروس دانشگاه‌های سینما

دروس رشته سینما به سه گروه تقسیم می شود. یکی دروس عملی مانند عکاسی، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و غیره که دانشجویان را با بُعد  عملی سینما آشنا می کند. معمولا در پایان دوره دانشجو موظف است پروژه‌ای را آماده کرده تحویل استاد دهد. ارزشیابی پایان ترم نیز بر اساس این پروژه صورت خواهد گرفت این مسئله باعث توانمند شدن دانشجویان برای پروژه‌های واقعی سینمایی می‌شود. متاسفانه به دلیل تورم سال‌های اخیر تهیه تجهیزات به یکی از مشکلات اساسی دانشجویان دانشگاه سینمایی تبدیل شده است. نمی‌توان کتمان کرد که تولید فیلم هزینه‌بر است و هیچ منبع کمکی‌ای از طرف دانشگاه به دانشجویان پرداخت نمی شود.

دروس نوع دوم نظری هستند که به مبانی و تئوری های سینما می پردازند. برخی از دانشجویان می پندارند که این دروس از اهمیت کمتری نسبت به دروس عملی برخوردار است اما ابداً به این شکل نیست؛ زیرا صرف آموختن دروس عملی شما را تبدیل به تکنسین هایی کرده که فقط قادرید با ابزار کار کنید. اما دانستن تئوری و مبانی سینما به شما امکان خلاق‌تر شدن و ساخت آثار خلاقانه می‌دهد.

نوع سوم دروسی‌اند که به ظاهر شاید ارتباطی با سینما و یا حتی هنر نداشته باشند. این دروس که از آن‌ها می‌توان به فلسفه، جامعه شناسی، فرهنگ عامه و غیره اشاره کرد باعث عمیق‌تر شدن نگاه هنرمند به جهان هستی و انسان می شوند. این عمق باعث عمیق و مفهومی‌تر شدن آثار هنرمندان خواهد شد. از این رو لازم است که دانشجویان علاوه بر آموختن در زمینه سینما و هنر به مطالعه جدی آثاری در زمینه علوم انسانی نیز بپردازند. توجه کنید که علوم انسانی باعث جهان بینی عمیق تر و دقیق تر خواهد شد و این جهان بینی به نوبه خود باعث خلق آثاری مفهوم و جریان ساز می‌شود.

مزایاو معایب دانشگاه سینمایی

حضور در دانشگاه سینمایی مزایا و معایب و معایب متعددی دارد مزایای آن می‌توان به آشنا شدن با همکاران آینده و ایجاد گروه سینمایی اشاره کرد. فراموش نکنیم که سینما یک فعالیت و هنر گروهی است که برای به ثمر نشستن محصول باید آشنایانی هم عقیده و استوار داشت. نکته دیگر آموزش جامع است زیرا در طول چهار سال شما فرصت مطالعه سینما از ابعاد گوناگون را خواهید داشت و این موضوع به شما در درک بهتر سینما کمک می‌کند.

از نکات منفی این نوع دانشگاه‌ها می‌توان به زمان‌بر بودن‌شان اشاره کرد. به طوری که باید بخش عمده‌ای از زندگی خود را صرف حضور در کلاس‌ها و مطالعه مطالبی کنید که شاید برایتان جذابیتی ندارد.

البته انتخاب حضور در دانشگاه سینمایی بستگی به شرایط افراد دارد. بسیاری دوست دارند که علاوه بر مطالعه رشته شخصی خود که ممکن است در هر زمینی دیگر مانند مهندسی و پزشکی باشد به آموختن سینما بپردازند. بسیاری نیز ورود به دانشگاه های سینمایی را به دلیل تعداد معدود پذیرفته شوندگان دشوار می دانند. البته که حق با آن‌ها است. بسیاری برای ورود به این رشته سالهای سال تلاش کرده کنکور داده تا در نهایت به مقصود خود رسیده‌اند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی دانشگاه سینمایی پرداخته چندی از مزایا و معایب آن را برشمردیم. گفتیم که انتخاب کردن یا نکردن دانشگاه سینمایی به زندگی و هدف افراد مربوط می‌شود و نمی‌توان حکمی کلی برای این موضوع داد. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.