تابه‌حال شده از خود بپرسید بازیگری از کجا آمده است؟ اصلاً ریشه بازیگری در کدامین خاک هنر است و چه راه پر فراز و نشیبی را طی کرده تا به ما رسیده. همان طور که حتماً می‌دانید بازیگری یکی از کهن‌ترین هنرهای جهان است. بازیگری، نمایش حالات است به واسطه بدن. این هنر قدیمی، ریشه در تئاتر دارد. گروهی معتقدند که در ابتدا هنر رقص و هنر بازیگری یکی بوده‌اند و سپس طی فرایندهایی از یکدیگر مستقل شده‌اند. به هر جهت بازیگری ریشه در تئاتر دارد و از تئاتر است که به سینما راه‌ یافته است. ما در این جا به صورت مختصر به خاستگاه بازیگری در سینما خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

بازیگری در سینما

همان طور که گفته شد خاستگاه بازیگری در سینما را باید در سنت بازيگری تئاتر جست. آن جا بود که اولین کارگردانان بزرگ سینما با الگو گیری از تئاتر، افرادی را گریم و جلوی دوربین فرستادند. یکی از این افراد بزرگ ژرژ ملی‌یس بود که فیلم سفر به ماهش شاهکاری از شاهکارهای دوران اولیه سینما است. حال بازیگری رفته‌رفته با مدیوم سینما چفت شد و امکانات جدیدی به خود یافت. یکی دیگر از دلایل تکامل بازیگری در مدیوم سینما، پیچیده‌تر شدن شرایط تولید فیل بود که نیاز به بازیگرانی متخصص این مدیوم داشت.

در گذشته بسیار دور، یعنی حدود سال‌های ۱۹۰۰ الی 1908، محافل هنری و هنرمندان و بازيگران تئاتری با دیده تحقیر به سینما می‌نگریستند و بازیگری در سينما را کاری خام و سطحی می‌دانستند. دیدگاهی که هنوز هم که هنوز است در بین برخی از بازیگران تئاتر وطنی وجود دارد! باری به هر جهت، اولین بازیگران سینما، آماتور يا حذف شدگان تئاتر حرفه‌ای بودند . شيوه آنها در بازيگری تقلیدی از روش بازیگری تئاتر آن دوران بود. در واقع همان بازی پر طمطراق و تصنعی.

بازیگری پرطمطراق

شيوه آنها در بازيگری تقلیدی از روش بازیگری تئاتر آن دوران بود.

دوران اوج

اما به سال ۱۹۰۸ بیایید. جایی که یک کمپانی فیلم فرانسوی با نام  (( Film d Art )) به گروهی از بازيگران کمدی فرانسه  ((Comedie_ Francaise)) مبلغ هنگفتی داد تا از برخی از اجزایشان فیلم بگیرد. از قضا این فیلم‌ها با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شد و همین موضوع باعث توجه هر چه بیشتر سایر بازیگران تئاتر به مدیوم سینما شد.

اتفاقی مهم‌تری سال بعد رخ داد. یعنی 1909. جایی که گریفیث، کارگردان نامدار آن دوران گروهی از بازیگران گمنام و جوان را دور خود جمع کرد و به وسیله تمرین مدام، به یک شیوه متعادل بازیگری دست‌یافت. این نقطه عطفی بود برای هنر بازیگری در سینما و اعلان استقلالش از تئاتر.

اوضاع به همین منوال پیش رفت تا دوران طلایی هالیوود. جایی که کمپانی‌های بزرگ با صرف هزینه‌های هنگفت، گروهی از بازیگران را به جنان شهرتی رساندند که بسیاری از مردم می‌پرستیدندشان! دقت کنید، افرادی که روزگاری انگ نابازیگری را وصله خود داشتند، به مقام ستارگی رسیده بودند! دوره‌ای که بسیاری از بازیگران تئاتر حسرت آن همه شهرت و ثروت را می‌خوردند. امّا بیایید صادق باشیم، نمی‌توان بین بازیگری در این مدیوم ارزش متفاوتی گذاشت. هر دو گروه هنرمندانی هستند که با توجه به مدیوم خود، تلاش کرده و با محدودیت یا امکانات خاص خود فعالیت می‌کنند. نکته جالی توجه این است که امروزه بسیاری از بازیگران تئاتر در سینما نیز فعالیت می‌کنند و بسیاری از بازیگران سینما در تئاتر

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله درباره خاستگاه بازیگری در سینما صحبت کردیم. در ابتدا ریشه این هنر را در تئاتر یافتیم. گفتیم که بازیگران ابتدایی سینما رانده‌شدگان تئاتر بودند. در ادامه رفته رفته این مدیوم رشد کرد و امکانات خود را شناخت. امکاناتی که به بازیگران سینما اجازه می‌داد از زیر سایه بازیگران تئاتر خارج شوند. ما از دو کارگردان بزرگ، یعنی ژرژ ملی‌یس و گریفیث نیز نام بردیم که تأثیر شگرفی بر این هنر گذاشته‌اند. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.