برای انسان در عصر حاضر آموختن زبان‌های خارجی امری واجب است. به طوری که اگر کسی همزمان به سه یا چهار زبان زنده مسلط نباشد نمی‌تواند با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار کند. آموختن زبان شیوه‌های متنوعی دارد اما یکی از دل‌چسب‌ترینِ آن‌ها تقویت زبان با فیلم است. این شیوه خستگی کم‌تری داشته و باعث می‌شود یادگیری عمیق‌تر باشد. در این مقاله قصد داریم به چگونگی این نوع آموزش بپردازیم. همراه ما باشید.

 

چرا تقویت زبان با فیلم

تقویت زبان با فیلم فواید بسیار زیادی دارد. فواید می‌تواند فرآیند آموزش را بسیار دلچسب تر کرده و خستگی را به حداقل برساند. در ادامه به چندی از این‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

جذابیت زیاد

این شیوه تقویت مهارت‌ زبان برخلاف بسیاری دیگر از شیوه‌های آموزش بسیار جذاب بوده و خستگی کم‌تری را به بار می‌آورد. یکی از نکاتی که می‌تواند آموزش ماندگارتر کند همین جذابیت است. اگر مطلبی را با دل و جان بیاموزیم هرگز آن‌را فراموش نخواهیم کرد!

فیلم دیدن

آموزش زبان با فیلم بسیار جذاب است

آموختن زبان خیابان!

معمولاً در کتاب‌ها زبان ادبی آموزش داده می‌شود. این موضوع در نوع خود بسیار مهم است اما برای تکمیل فرآیند آموزش نیاز داریم تا با زبان مردم کوچه بازار نیز آشنا شویم. بیشتر فیلم‌ها و به ویژه سیتکام‌ها ما را به این هدف می‌رسانند. مخصوصاً اگر سعی در آموختن زبان به قصد سفر داشته باشید، این موضوع برای شما حیاتی‌تر نیز می‌شود.

 

آموختن لحن در کنار لغات

جدا از آموزش لغات و توانایی تلفظ‌شان، مهارت مهم دیگر توانایی ایراد سخن در لحن‌های مختلف است. شما باید یاد بگیرید که کجا استرس بگذارید و یا کجا مکث کنید. کجا باید واژگان را با فشار زیادی ادا کرده یا کجا آن‌ها را نجوا کنید. این مهم از طریق دیدن فیلم حاصل می‌شود.

 

مراحل تقویت زبان با فیلم

تربیت زبان با فیلم روش‌های متنوعی دارد. در این قسمت به معرفی یکی از کارآمدترینِ این روش‌ها خواهیم پرداخت.

 

مشاهده کامل

در این مرحله فیلم مناسب را انتخاب کرده و یک دور از ابتدا تا انتها تماشا کنید. در این مرحله اصلاً دغدغه آموختن زبان نداشته و تنها از مشاهده فیلم لذت ببرید. هیچ ایرادی ندارد که از زیرنویس فارسی استفاده کنید. باز هم تاکید می‌کنم تنها و تنها هدف این مرحله درک داستان فیلم است.

بخش‌بندی فیلم

در این مرحله باید فیلم را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. مدت این بخش‌ها بر اساس میزان زمان و توانایی زبانی شما مشخص می‌شود. ممکن است در ابتدای کار پنج دقیقه از فیلم را انتخاب کنید اما نُرم این کار ۱۵ دقیقه است.

 

مشاهده بخش نخست با زیرنویس

در گام اول بخش انتخابی را یک بار با زیرنویس مشاهده کنید. حتماً با لغاتی سخت و ناآشنا مواجه خواهید شد؛ طبیعی‌ست. آن‌ها را یادداشت کرده و از دیکشنری معنای‌شان را درآورید. لیست‌تان را دور نیندازید زیرا برای مرور لازم‌تان می‌شود. زمانی که پس از یک یا دو بار مشاهده به لغات و جملات مسلط شدید تبریک می‌گویم، این مرحله تمام است‌

 

مشاهده بخش نخست بدون زیرنویس

در این مرحله برای تقویت زبان با فیلم زیرنویس را خاموش کرده و بخش را مشاهده کنید. اگر لغتی برای شما ناآشنا بود به لیست لغاتی که در مرحله قبل یادداشت کردید رجوع کنید. با این شیوه بخش را دو یا سه بار ببینید‌.

زیرنویس

زیرنویس را خاموش کنید

تکنیک سایه

در این مرحله فیلم را آغاز کرده اما پس از بیان هر جمله استپ کنید. در این زمان باید دیالوگ را با همان شیوه و لحن بازیگر بگویید. این تمرین شاید مهم‌ترین تمرین تقویت زبان با فیلم باشد. پس از دو سه بار انجام این کار این بار پس از دیالوگ‌ها استپ نکنید بلکه همراه با بازیگران دیالوگ ایشان را بگویید.

 

جمع‌بندی

در روزگار ما آموختن زبان‌های خارجی امری حیاتی است. یکی از به‌ترین شیوه‌های این آموزش تقویت زبان با فیلم است. در این شیوه با حداقل خستگی می‌توان درک عمیقی از زبان پیدا کرد. در این مقاله به معرفی روشی برای این نوع آموزش پرداختیم. امیدوارم که این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.