تقویت حافظه برای بازیگران بسیار مهم است زیرا نیاز دارند تا علاوه بر حفظ دیالوگ‌ها، راکورد صحنه و حس و داستان و… را به خاطره بسپارند. از این رو لازم است تا ایشان به تقویت قوه حافظه خود بپردازند. این گزاره که حافظه امری صرفاً ژنتیکی‌ست غلط است! حافظه نیز مانند عضلات بدن می‌تواند رشد کند. در این مقاله به معرفی نکاتی ساده پرداختیم تا با دست‌اندازی به آن‌ها به حافظه قدرت‌مند‌تری رسید.

 

تاثیر تغذیه مناسب بر تقویت حافظه

یکی از پیش‌نیازهای تقویت حافظه برای بازیگران تغذیه مناسب است. این بخش شامل خوردن خوراکی‌ها و نوشیدن می‌شود. در بخش خوراکی پیشنهاد می‌شود که از مغزهایی نظیر بادام، گردو، پسته و چیزهایی از این قبیل استفاده کنید. توجه کنید که انواع قند، شکر، تنقلات و سودا نیز باعث کند شدن فرایندهای ذهن‌تان خواهد شد. غذاهایی حاوی منیزیم مانند نخود باعث انتقال سریع‌تر پیام‌های عصبی در مغز می‌شوند. از غذاهایی مانند ماهی سالمون، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، اسفناج و گردو که اسید چرب امگا۳ دارند به اندازه کافی بخورید. در صورت نیاز می‌توانید از مکمل‌های ویتامین نیز استفاده کنید.
در مورد نوشیدن باید گفت که آب کافی برای حافظه خوب از اوجب واجبات است. سعی کنید که به اندازه نیاز آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های دیگر از جمله چای و نوشانه به جای آن بپرهیزید.

 

خواب کافی و تاثیر آن بر عملکرد حافظه

خواب کافی یکی از نیازهای مغز برای حافظه خوب است. حتماً روزهایی را تجربه کرده‌اید که در شب گذشته‌اش خواب کافی نداشته باشید. بازیگران عزیز باید به خواب خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. سعی کنید محیطی مخصوص را به خواب خود اختصاص دهید و تمام شرایط مطلوب را پدید آورید. از این شرایط می‌توان به اجتناب از استفاده از تلفن همراه، لپ‌تاپ و تلویزیون، مراقبه قبل از خواب، نرمش‌های آرامش‌بخش، گوش دادن به موسیقی های آرامشی و ایجاد سکوت اشاره کرد. سعی کنید از تخت، پتو و بالش مناسب استفاده کنید. بهترین زمان برای رفتن به تخت خواب چیزی بین ساعت ۲۱ الی ۲۳ است.

توجه کنید که در تخت‌خواب خود فقط بخوابید! از خوردن و فیلم‌دیدن در تخت‌خواب بپرهیزید. مدت زمان خواب مناسب متناسب با محیط زندگی، شرایط جوی، میزان فعالیت، میزان تغذیه، ژنتیک و… متغیر است و نمی‌توان حکمی کلی داد؛ با این حال متخصصان با نمونه‌گیری از افراد مختلف مدت ۸ ساعت را پیشنهاد دادند اما شما با آزمون و خطا نیاز شخصی‌تان را متوجه شوید.

خواب کافی یکی از نیازهای مغز برای حافظه خوب است.

خواب کافی یکی از نیازهای مغز برای حافظه خوب است.

 

ورزش، ورزش، ورزش!

ورزش یکی از عوامل اکسیژن‌رسانی به مغز است. از این رو ورزش کردن از ضروریات تقویت حافظه برای بازیگران‌ست. با ورزش می‌توان بهتر آموخت و ذهن کارکرد بهتری خواهد داشت. جدا از مقوله اکسیژن‌رسانی فعالیت‌های بدنی به آزاد شدن موادی شیمیایی در مغز منجر می‌شود و این مواد نیز باعث سرحال شدن ورزشکاران می‌گردد. ورزش می‌تواند از هرگونه آلزایمر جلوگیری کند و ذهن را سالم‌تر نگاه دارد. با همه این اوصاف به‌ترین کار رعایت کردن حد اعتدال است. به یاد داشته باشید که سنگ بزرگ علامت نزدن است! یعنی در حد توان خودتان ورزش کنید. باری اگر می‌توانید هر روز دو سه ساعت به باشگاه بروید، خوش به حال‌تان! اما اگر مشغله‌های دیگری دارید بهتر است بر روزی سی دقیقه دویدن تمرکز کنید. فراموش نکنید که خودتان باید مدت ورزش‌تان را براساس مشغله‌های‌تان معین کنید.

 

مراقبه

مراقبه یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت حافظه بازیگران است. این‌که می‌گوییم مراقبه کنید اصلاً به این معنا نیست که کچل کرده به هندوستان یا کوه‌های تبت رفته و تارک‌الدنیا شوید! مراقبه روشی برای تمرکز خودآگاه است. روشی برای دور ریختن تمامی دغدغه‌های فکری و ذهنی. برای مراقبه فضای آرامی را بیابید در حالت چهارزانو بنشینید و ذهنتان را از تمامی افکار خالی کنید. این موضوع بسیار دشوار است. قطعاً ذهن‌تان پرت خواهد شد اما چون مادری دل‌سوز ذهن‌ِ فرزندگون‌تان را سرجایش بازگردانید!

مراقبه

مراقبه یکی از به‌ترین راه‌ها برای تقویت حافظه بازیگران است.

 

جمع‌بندی

تقویت حافظه برای بازیگران نیازی ضروری‌ست زیرا ایشان نیاز به به‌خاطر سپردن موارد زیادی از جمله‌ فیلم‌نامه یا نمایش‌نامه، راکورد صحنه‌ها و لباس‌ها و… دارند. در این مقاله به مواردی اشاره شد که با رعایت آن‌ها می‌توان گام بلندی در این مسیر برداشت.