یکی از اصلی ترین وظایف هنرمندان مطالعه دیگر آثار هنری است. چه در مدیوم خودش باشد چه در مدیوم‌های دیگر. یکی از مهمترین آثار هنری که تمامی هنرمندان به ویژه بازیگران باید با آن سر و کار داشته باشند رمان است. به طور کل رمان یک گونه ادبی است در کنار گونه‌های دیگر نظیر نمایشنامه شعر داستان کوتاه و چیزهایی از این قبیل. عمده علت مطالعه رمان در بین مردم مسئله لذت است. گویی آنها از شناخت و کاوش زندگی شخصیت دیگر جز خودشان لذت می برند؛ اما این تنها فایده داستان خوانی نیست بلکه میتوان علت های زیادی برای مطالعه رمان پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل ای که یک بازیگر باید رمان بخواند بپردازیم. همراه ما باشید.

 

شناخت انسان

یکی از اصلی ترین علت‌های مطالعه رمان توسط بازیگران شناخت هر چه بهتر انسان و انسانیت است. هر بازیگری در جهت بهتر شدن باید همواره نگاهش را نسبت به انسان، عواطف و روحیه های انسانی عمیق‌تر کند.  اصلاً یکی از اصلی‌ترین مکتب های بازیگری این فرض را بنا نهاد که بازیگران باید تجربه زیستی خود از جمله غم شادی ترس و خجالت و غیره را در کوله پشتی فرضی خود داشته باشند تا هر وقت که نیاز شد با مراجعه به این کوله‌پشتی نیاز خود را برطرف کنند

رمان معمولاً حول محور زندگی افراد می‌چرخد و این افراد به عنوان راوی اول شخص و گاهی به عنوان یک کاراکتر از زبان فرد سومی بیان می‌شوند. در حین این اتفاق خواسته یا ناخواسته درونیات خود را آشکار می‌سازند این درونیات می‌تواند منبع بسیار خوبی برای تجربه زیستی بازیگران باشد.

 

تخیل

از ملزومات بازیگری خوب داشتن تخیل است. تخیل به شما کمک می‌کند که داستان فیلمنامه را بهتر درک کرده و آن رادر قالب کاراکتر اجرا کنید. هر چقدر که شما بتوانید بهتر فضای داستان را تخیل کنید بهتر می‌توانید به نقش خود نزدیکتر شوید. این امر به بازی بهتر شما کمک می کند. داشتن تخیل قوی به شما انتخاب‌های بیشتری جهت هنرنمایی می‌دهد و این همان چیزی است که یک بازیگر معمولی را تبدیل به ستاره می کند. در ضمن نباید فراموش کرد که بسیاری از فیلمنامه‌ها برگرفته از یک رمان‌اند. حال اگر بازیگر از پیش با ساختار رمان آشنا باشد می‌تواند به شکل کاملاً دقیق‌تری با متن ارتباط بگیرد.

از ملزومات بازیگری خوب داشتن تخیل است.

از ملزومات بازیگری خوب داشتن تخیل است.

دیالوگ

نکته سوم موضوع دیالوگ است. رمان از عناصر فرمی بسیار زیادی تشکیل شده است؛ مانند پیرنگ، شخصیت پردازی، توصیف، عناصر بیانی و غیره. یکی از مهمترین عناصر رمان دیالوگ است. مطالعه رمان امکان تمرین دیالوگ را به بازیگر می دهد. به گونه‌ای که حین مطالعه رمان خود را در جایگاه نقش‌های مختلف قرار داده و دیالوگ‌ها را یک به یک با احساس کاراکتر بیان می‌کند. این موضوع بسیار سودمند است زیرا شما را قادر می سازد تا حس های مختلفی را به آوای تان بدهید.

 

جمع بندی

در این مقاله تاثیر مطالعه رمان بر روی هنر بازیگری پرداختیم و گفتیم که مطالعه رمان امکانات بسیاری را به بازیگر می دهد. یکی از این امکانات تقویت انسان شناسی بازیگر است به طوری که می تواند در آن واحد کاراکترهای مختلف را تصویر کرده در جای آنها زندگی کند. این موضوع باعث می شود که بازیگر نقش خود را بهتر بشناسد و به تبع بازی دقیق‌تری را ارائه دهد. امکان دوم تقویت تخیل بازیگر است. بازیگر با مطالعه قهرمان می تواند صحنه ها و تصاویر زیادی را تخیل کند که افراد عادی از انجام آن عاجزاند. این نکته بازیگران خوب را از بازیگران متخصص جدا می‌کند. مسئله بعدی امکان تقویت دیالوگی با استفاده از مطالعه رمان است. بازیگر با استفاده از دیالوگ های موجود در در رمان می‌تواند حال و هوای مختلفی را به صدای خود داده و آوایش را تقویت کند. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.