فیلم چیست؟ بگذارید پرسشم را تغییر دهم؛ فیلم خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پاسخ این پرسش منوط به نگاه ما به مقوله سینما و هنر است. در واقع ما با تعریف چیستی فیلم می‌توانیم به تعیین فیلم خوب از فیلم بد بپردازیم. البته بعضی از مکتب‌ها دوگانه فیلم خوب و فیلم بد را قبول نداشته و صرفاً ویژگی های فیلم را بدون در نظر گرفتن ارزش تعیین می کنند. باری از هر زاویه که به سینما نگاه کنید نیاز به تحلیل و نقد فیلم دارید. مهارت تحلیل و نقد از طریق‌های مختلفی به دست می ‌آید؛ برای مثال می‌توان به دانشگاه سینمایی، آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم، مطالعه شخصی و غیره اشاره کرد. فرقی ندارد از چه طریقی می‌خواهید این فن را بیاموزید؛ از هر روشی که باشد نیازمند تلاش و ممارست بسیار زیادی خواهید بود. در ادامه قصد داریم که راجع به اهمیت آموختن روش تحلیل و نقد فیلم، بهترین روش این موضوع و آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم پانیذ صحبت کنیم با ما همراه باشید.

چه نیازی به آموختن تحلیل و نقد فیلم داریم؟

تفاوتی ندارد که در چه حوزه‌ای از سینما بخواهید فعالیت کنید؛ حتی اگر نمی‌خواهید سینما را به عنوان حرفه دنبال کنید تنها به بیننده بودن اکتفا کرده‌اید باز هم دانستن تحلیل و نقد فیلم می‌تواند به درک و لذت بیشتر شما منجر شود. هرچه در این فن و مهارت بیشتری به دست آورید بیشتر می‌توانید با فیلم‌ها ارتباط برقرار کرده و هنر کارگردان و سایر عوامل تولید را متوجه شوید و این باعث افزایش اندوخته‌های هنری و در ادامه عمیق‌تر شدن نگاه شما به جهان خواهد شد.
حال اگر بخواهید که از مخاطب بودن فراتر رفته و به تولید فیلم اقدام کنید دانستن روش تحلیل و نقد فیلم برای شما اوجب واجبات است. بخش بزرگی از آموختن هنر به ویژه سینما بررسی آثار پیشتر ساخته شده است و بررسی آثار میسر نمی‌شود مگر با ابزار تحلیل و نقد فیلم. آموختن این فن نیاز به تمرین و ممارست بسیار زیادی دارد. بسیاری از اساتید عقیده دارند که آموختن نهایی در این حوزه تنها در حین تمرین صورت می‌گیرد؛ از این رو در آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم هنرجو با ابزاری که به دست می‌آورد موظف است که برای هر جلسه تمرینی را آماده کرده و به استاد تحویل دهد.

خاستگاه بازیگری سینما

بخش بزرگی از آموختن هنر به ویژه سینما بررسی آثار پیشتر ساخته شده است

بهترین روش آموختن تحلیل و نقد فیلم چیست؟

همان‌طور که پیشتر بیان شد آموختن تحلیل و نقد فیلم روش‌های متنوعی دارد؛ برای مثال هنرجویان می‌توانند از کلاس‌های آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم استفاده کنند یا این که در دوره‌های دانشگاهی ثبت نام نمایند حتی بسیاری مطالعه شخصی را به هر دو نوع پیشین ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد که بهترین روش آموختن این فن به شرایط هنرجو بستگی دارد. حال اگر فرض کنیم که هنرجو در انتخاب سه مورد بیان شده آزاد و شرایط زندگی‌اش برای انتخاب هر یک فراهم بود بهتر است کدام را انتخاب کند. به نظر می‌رسد تحلیل و نقد فیلم در صورت وجود استادی با تجربه بهتر آموخته می‌شود. از این رو مطالعه شخصی می‌تواند کندتر و گاهی سطحی‌تر از آموختن در دانشگاه و آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم باشد. از طرف دیگر دانشگاه رفتن نیاز به شرایط بسیار ویژه‌ای را از قبیل موفقیت در کنکور، عدم اشتغال به تحصیل در رشته دیگر، حداقل‌های سنی و غیره دارد. آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم بدون داشتن مشکلات ذکر شده برای دانشگاه می‌توانند مکان مناسبی برای آموختن این فن باشد. البته نباید فراموش کرد که صرف حضور و شرکت در کلاس های آموزشگاه نقد و تحلیل فیلم نمی‌تواند شما را به استادی این حرفه برساند و رشد در این مسیر تنها و تنها متکی به میزان تمرین خودتان است.

آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم پانیذ

آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم پانیذ واقع شده در شرق تهران با استفاده از اساتید مجرب آماده است تا هنرجویان را در این مسیر سخت و دشوار یاری دهد. اساتید این مجموعه از برترین اساتید در حوزه تحلیل و نقد فیلم‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به چیستی تحلیل و نقد فیلم، اهمیت آن، روش‌های آموختن و در نهایت برترین آموزشگاه تحلیل و نقد فیلم تهران صحبت کردیم. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.