بهترین‌های سینمای کلاسیک

سینمای کلاسیک همیشه به فیلم‌های سیاه‌وسفید تعلق ندارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین‌های سینمای کلاسیک بپردازیم. قصد داریم فیلم‌های متفاوت ازآنچه تاکنون خوانده‌اید را به شما معرفی کنیم.

یک‌شب اتفاق افتاد

فیلم ” در یک‌شب اتفاق افتاد” (It Happened One Night) محصول سال 1934 به کارگردانی فرانک کاپرا است. این فیلم که جوایز اسکار زیادی را درو کرده است،توانسته نظر مخاطبین امروزی را هم جلب کند.داستان با درون‌مایه عاشقانه و کمدی توانسته جز بهترین‌های سینمای کلاسیک و البته عاشقانه باشد.

12 مرد خشمگین

فیلم “دوازده مرد خشمگین” (12 Angry Men) محصول 1957 به کارگردانی سیدنی لومت و با بازی هنری فوندا است. هنگامی‌که اولین بار آمفی‌تئاتر دانشکده این فیلم را پخش کرد این‌قدر مجذوب تماشای آن شدم که متوجه گذشت زمان نشدم و یک کلاس مهم را از دست دادم. اگر به فیلم‌های سیاه‌وسفید و گفتگو محور علاقه دارید این فیلم باب میل شماست. این فیلم با لوکیشن و تعداد بازیگر محدود حول یک موضوع جنایی است. قتلی که رخ داده و 12 مرد خشمگین قرار است برای قاتل حکم تعیین کنند.12 مرد به جز یک نفر که…این فیلم که حتی می‌تواند اشک شما را جاری کند؛ توانسته با موفقیت در حوزه سینمای کلاسیک قد علم کند.

داشتن و نداشتن

فیلم “داشتن و نداشتن ” (To Have and Have Not) محصول سال 1944 به کارگردانی هاوارد هاکس و بازی همفری بوگارت یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از یک رمان است. کاراکترها در این فیلم نقشی پررنگ تر از داستان دارند. هاکس تلاش می‌کند اثر اقتباسی منحصر به فردی تولید کند. فیلمی که گاهی ممکن است با رمان فاصله زیادی داشته باشد.

گذرگاه تاریک

سینمای کلاسیک

فیلم گذرگاه تاریک – Dark Passage به کارگردانی دلمر دیوز در سال 1947 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و پلیسی معمایی می‌ باشد. در این فیلم هامفری بوگارت، لورن باکال، بروس بنت، اگنس مورهد و داگلاس کندی به هنرمند پرداخته‌ اند. اگر از دیدن همفری بوگارت و همسرش کنار یکدیگر لذت میبرید حتما این فیلم عاشقانه و پلیسی را ببینید. این فیلم داستان مردی است که از زندان فرار میکند و با جراحی پلاستیک تبدیل به فردی دیگر (همفری بوگارت) می شود و… . تم عاشقانه این سریال شاید خیلی پررنگ نباشد اما در تمام فیلم مانند پیرنگی کم رنگ حضور دارد. خلاصه فیلم خوبی است و احتمالا بخواهید آن را دو مرتبه هم ببینید.

بر باد رفته

فیلم اقتباسی بر بادرفته یکی از نمونه‌های استثنایی فیلم سازی هالیوودی است. فیلمی با جریان پررنگ عشق و مضمون جنگ. اسکارلت اوهارا شخصیت اصلی داستان دختری سرکش و پرشور است. او با ماجراهایی مواجه میشود که حقیقت عشق واقعی را به او نشان دهد…

دره من چه سرسبز بود

“دره من چه سرسبز بود ” (How Green Was My Valley) محصول سال 1941 به کارگردانی جان فورد یکی از موفق‌ترین آثار کلاسیک سینمایی است. کارگردان این فیلم با فلش بک و برگشت به گذشته وقایعی را نشان می دهد. این وقایع در حقیقت وقایع رخ داده نیست بلکه وقایع از چشم نقش اول داستان است. این فیلم سرشار از احساسات عمیق و عواطف انسانی است.

کازابلانکا

فیلم Casablanca “کازابلانکا ” محصول سال ۱۹۴۲، داستان عشقی که به ناکامی می انجامد. معمولا صحنه خداحافظی همفری بوگارت و اینگرید برگمن بخش جذاب سریال است. از موسیقی فوق العاده فیلم که بگذریم آمیخته کردن مسائل جنگی و مهاجرت از جمله بخش های مهم این فیلم است.

حدس بزن چه کسی برای شام می آید

فیلم حدس بزن چه کسی برای شام می آید به کارگردانی استنلی کریمر در سال 1967 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. این فیلم ماجرای دختری از خانواده ای آزادی خواه است که عاشق جوانی سیاه پوست میشود. در تمام طول فیلم منتظر اتفاق غیر منتظره ای هستید اما همه چیز به خوبی و خوشی ختم به خیر می شود.

اتوبوسی به نام هوس

فیلم “اتوبوسی به نام هوس ” (A Streetcar Named Desire) محصول سال 1951 به کارگردانی الیا کازان با بازی مارلون براندو است. داستان زنی که مشکلات اخلاقی دارد و زندگی موفقی نداشته است. نقش اول زن از جامعه و حتی خانواده طرد می شود. این فیلم جنبه های روانشناختی این زن را به خوبی بررسی میکند. این فیلم توانسته جوایز اسکار مختلفی را کسب کند.

پنجره پشتی

فیلم “پنجره پشتی ” (Rear Window) محصول 1954 به کارگردانی آلفرد هیچکاک و با بازی جیمز استوارت است. داستان درباره مردی است که عکاس بوده و حالا با شکستن پاهایش مجبور است هر روز جلوی پنجره بنشیند و رفتار همسایگانش را رصد کند.

یکی از دلایلی که این فیلم‌ها توانسته در سینمای کلاسیک قد علم کند، بازی فوق العاده بازیگران این فیلم‌هاست.

آموزشگاه پانیذ با تعلیم کودکان و نوجوانان توانسته قدمی در جهت آینده هنری این عزیزان بردارد.