ژانر وحشت را بايد از جمله ژانرهایی دانست كه طرفداران و مخالفان بسيار جدی دارد. اما با همه اين شرايط توانسته جايگاه خود را تثبيت كند به طوری كه هرساله آثار متعددی در اين ژانر توليد و عرضه می شود. اين ژانر از مولفه های گوناگونی از جمله ترس، نفرت و وحشت بهره می گيرد و در مواردی با ژانر علمی تخيلی تداخل پيدا می كند. برخی اين سبك از فيلم ها را در ذيل سبك دلهره آور تقسيم بندی می كنند اما برخی ديگر از كارشناسان معتقداند ژانر وحشت و دلهره آور سبك هایی مستقل از هم هستند كه گاهی با يكديگر تداخل هايی دارند. در اين نوع از فيلم ها به مسائل مختلفی از جمله قتل، خودكشی، شكنجه، ارواح، خون آشام ها، آشفتگی های روانی و… می پردازند. اين نكته را نيز بايد خاطر نشان كرد كه اين سبك از آثار در ادبيات، تاریخچه طولانی دارند و در ادبيات كهن، به ويژه بخش هایی كه به اسطوره ها پرداخته اند نقش عناصر ترس و وحشت به وضوح ديده می شود.

با توجه به اينكه اين ژانر بحث های زيادی را به همراه داشته و برای بررسی و تبين آن در حداقل ممكن، نياز به نوشتن چندين مقاله وجود دارد لذا در اينجا قصد داريم به معرفی دو مورد از بهترين آثار ساخته شده در اين زمينه بپردازيم و توضيحاتی را در اين خصوص ارائه دهيم.

آنابل

آنابل

آنابل

كارگردان : جان لئو نتی

نويسنده : گری دابرمن

بازيگران : آنابل واليس، وارد هورتون، تونی آمندولا و…

داستان فيلم در خصوص  عروسكی است كه جان فرم به همسر باردار خود هديه می دهد در ادامه يك روح شيطانی وارد اين عروسك شده و اتفاقات وحشتناكی را رقم می زند. ناگفته نماند چند فيلم تحت عنوان آنابل توليد شده است كه هر كدام دارای داستان متفاوتی هستند. سری فيلم های آنابل در سالهای 2014، 2017 و 2019 اكران عمومی شده اند. به اين نكته نيز بايد اشاره كرد كه بسياری از بينندگان پر و پا قرص فيلم های ترسناك، آنابل را چندان دلهره آور و وحشتناك نمی دانند اما با همه اين بحث ها آنابل در سطح سينمای جهان بسيار مورد توجه قرار گرفت و  با فروشی معادل 257 ميليون دلار به يكی از پرفروش ترين فيلم های ترسناك جهان تبديل شد. در واقع بايد گفت آنابل نتوانست نظر منتقدان را جلب كند و با مشكلات بسيار زيادی همراه بود اما در بعد اقتصادی عملكردی چشم گير داشت و با بودجه بسيار پايين ( 7 ميليون دلار) به سود بسيار بالايی رسيد.

 

جن گير

كارگردان : ويليام فرايد كين

نويسنده : ويليام پيتر بلتی

بازيگران : الن برستين، جيسون ميلر، ليندا بلير و…

سری فيلم های جن گير از جمله محبوب ترين فيلم ها در بين افرادی است كه ژانر وحشت را دنبال می كنند. اولين فيلم از اين مجموعه كه با عنوان جن گير در سال 1973 توسط ويليام فرايد كين عرضه شد شناخته شده ترين فيلم از اين مجموعه است. نكته ای كه در خصوص اين فيلم مطرح است موضوع كانديداتوری اين فيلم در جشنواره اسكار است. جن گير اولين فيلم ترسناك است كه توانست در جشنواره اسكار كانديد شود. نام اين فيلم در 10 بخش مختلف جشنواره اسكار از جمله بهترين فيلم مطرح شد و نهايتا در دو بخش (فيلنامه، صداگذاری) موفق به كسب جايزه شد.

در خصوص داستان فيلم بايد گفت محوريت فيلم يك دختر بچه 12 ساله است كه توسط ارواح شيطانی تسخير می شود و حوادثی ماورايي و دهشتناك را رقم می زند.

همان طور كه قبلا گفته شد جن گير در واقع يك مجموعه است كه اين مجموعه شامل 5 فيلم است كه شامل :

  • جن گير
  • جن گير 2 (مرتد)
  • جن گير 3
  • جن گير (آغاز)
  • قلمرو، پيش در آمدی بر جن گير

آخرين فيلم از مجوعه جن گير متعلق به سال 2005 است به همين جهت در سال 2020 بحث هايی پيرامون بازسازی اين فيلم توسط كمپانی مورگان كريك اينتر تينمنت مطرح شده اما در ادامه كمپانی به اين نتيجه رسيد كه با همكاری كمپانی بلوم هاوس پروداكشنز به ساخت فيلمی جديد در امتداد جن گير يك كه در سال 1973 ساخته شد بپردازند.

https://en.wikipedia.org/wiki/Horror_fiction

پانيذ