بدون شک یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های افراد حرفه‌ای اخلاق‌مداری آن‌هاست؛ اما اخلاق یعنی چه و اخلاق‌مداری در بازیگری چه معنایی دارد؟ ما به عنوان بازیگر ملزم به رعایت چه مواردی هستیم؟ در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ این پرسش بپردازیم و مصداق‌هایی را برای این موضوع بیان کنیم. به دلیل گستردگی مطالب این بحث، شاید لازم باشد که مقاله‌هایی در ادامه مقاله موجود نوشته شود تا بتوان به زوایای مختلف این موضوع پرداخت. با ما همراه باشید.

اخلاق مداری در بازیگری یعنی چه؟

شاید پس از شنیدن کلمه اخلاق، ناخودآگاه به رفتارهایی نظیر برخورد محترمانه، استفاده از واژه‌های مودبانه، خنده‌رو بودن و… فکر کردید. صدالبته این ها هم مصداق‌هایی برای اخلاق‌مداری‌اند، اما حوزه اخلاق کاری بسیار گسترده‌تر از این موارد است. برای مثال یکی از مصادیق مهم اخلاق‌مداری، استفاده از حداکثر توان بازیگری خود است. جمله پیش به این معناست که هر گونه کم‌کاری به نوعی بی‌اخلاقی‌ست.

 برای مثالی دیگر باید به رابطه بازیگر با کارگردان اشاره کرد. بازیگر باید در هر شرایطی به نظر کارگردان احترام بگذارد و در عین ارائه پیشنهادات خود، فرامین کارگردان را عملی کند. هر گونه سر پیچی از این فرامین به نوعی بی‌اخلاقی در بازیگری است.

اخلاق در حوزه بازیگری بسیار گسترده است و به بخش‌های متنوعی تقسیم می‌شود. در این مقاله تنها قصد داریم تنها به اخلاق‌مداری در بازیگری در مواجهه با اثر بپردازیم.

ضبط

نظر خود را تنها به کارگردان یا دستیار او بگویید.

 

اخلاق‌مداری در قبال فیلم‌نامه/ نمایشنامه

فرقی نمی‌کند که در چه مرحله‌ای از تولید قرار دارید. پیش‌تولید، تولید یا پس‌تولید. شما به هیچ‌عنوان حق ندارید که کوچکترین جزئیاتی از فیلم‌نامه یا نمایشنامه را به کسی بگوئید. حتّا اسم کاراکترها هم باید مخفی بماند. فرقی نمی‌کند که شما از مرحله تست عبور کرده برای نقش برگزیده شده باشید یا نه، همین که فیلم‌نامه یا نمایشنامه را خوانده باشید، اخلاقاً شما را متعهد به رازداری می‌کند.  گاهی دیده شده است بعضی از بازیگرنماهای پوچ برای انتقام از انتخاب نشدن خود برای نقشی خاص، داستان فیلم را لو می‌دهند. البته ک این موضوع از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است و امکان شکایت برای صاحب اثر وجود دارد، امّا بزرگترین ضربه‌ای که فرد خاطی می‌خورد بی‌اعتمادی بقیه نسبت به اوست!

نکته بسیار مهم دیگر درباره فیلم‌نامه یا نمایشنامه این است که بازیگر حق دارد که پیشنهاد خود را درباره دیالوگ‌ها یا اصلاً روند داستانی به صورت کاملاً خصوصی به کارگردان یا دستیار اول او بگوید، اما حق ندارد که با قسمت‌هایی از آن‌ها مخالفت کند. برای روشن شدن ماجرا مثالی می‌زنم. بر فرض دیالوگی در متن وجود دارد که به نظر شما دیالوگ افتضاحی است! عیبی ندارد اگر به صورت کاملاً خصوصی، تکرار می‌کنم کاملاً خصوصی به کارگردان یا دستیار اول او بگویید، امّا حق ندارید موقع ضبط از گفتن آن دیالوگ امتناع کنید. این نکته بسیار مهمی از اخلاق‌مداری در بازیگری است.

 

 

اخلاق‌مداری در روز ضبط

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های فرد حرفه‌ای اخلاق‌مداری در بازیگری هنگام تولید است. شما باید مسائل مختلفی را رعایت کنید. یکی از مهمترینِ این مسائل وقت‌شناسی است. باید با توجه به برنامه‌ای که برنامه‌ریز مشخص کرده است حاضر شوید. بی‌شک او زمانی را پیش از فیلمبرداری برای گریم شما مشخص کرده. برای وقت گریمورها احترام قائل شوید. با آن‌ها بحث نکنید و بگذارید کارشان را بکنند. اگر گفته شده است که ساعت 6 صبح در اتاق گریم باشید، باید ده الی پانزده دقیقه زودتر حاضر شوید.

در هنگام ضبط، به هیچ عنوان به کسی دستور ندهید. همواره به یاد داشته باشید که شما به عنوان بازیگر مقامی بالاتر از بقیه ندارید. از مسئول تدارکات تا فیلم‌بردار و منشی صحنه همه و همه برای کار مانند شما زحمت می‌کشند و هیچ یک زیر دست شما نیستند. شما باید محدوده خود را بشناسید و از آن خارج نشوید. رفتار مناسب با سایر اعضا یکی از مشخصه‌های اخلاق‌مداری در بازیگری است.

گریمور

برای وقت گریمورها احترام قائل شوید.

 

جمع‌بندی

اخلاق‌مداری در بازیگری حوزه بسیار گسترده‌ای است. ما در این مقاله تنها به بخش کوچکی از آن پرداختیم. در مقاله‌های بعدی به قسمت‌های دیگر این موضوع توجه خواهیم کرد. آن‌چه در این مقاله گفته شد بخش مختصری از اخلاق‌مداری در بازیگری هنگام تولید بود. در مقاله‌های بعدی درباره الاق‌مداری هنگام مواجهه با سایر افراد، اخلاق‌مداری هنگام مواجهه با مخاطب و… صحبت خواهیم کرد. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بود باشد.