کارگردانی یکی از محبوب‌ترین هنر‌ها در جوامع امروزی است. کارگردان‌ها علاوه بر وجه هنری خود می‌توانند در جامعه نیز بسیار تاثیر گذار بوده و مسیر تحولات سیاسی را مشخص کند. کم‌تر کسی این قابلیت را دارد که میلیون‌ها نفر را در سالنی جمع کرده و آنها را مجاب به خیره شدن به سخنان خود کند. همین موارد کارگردان را به یکی از تاثیرگذارترین عناصر جامعه تبدیل می‌کند. هر فرد که علاقه‌مند به این هنر است باید دوره‌های آموزشی گوناگونی را پشت سر بگذارد. کارگردان شدن نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. این افراد باید قبول کنند که برای ساخت فیلمی خوب باید چیزی حدود ده فیلم را خراب کنند. البته این به آن معنا نیست که همه کارگردانان طرح ابتدای کارنامه هنری خود دارای فیلم‌های بدی‌اند اما حتی همین افراد مانند تارانتینو که کارنامه درخشانی دارند نیز پیش از ورود به صنعت بسیاری فیلم کوتاه ضعیف ساخته‌اند. یکی از مسیرهای کارگردان شدن شرکت در کلاس‌های آموزش کارگردانی است. در این مقاله ضمن معرفی کارگردان به بررسی یکی از بهترین مراکز آموزش کارگردانی در شرق تهران یعنی آموزشگاه پانیذ خواهیم. پرداخت همراه ما باشید.

کارگردان کیست؟

به طور بسیار خلاصه کارگردان کسی است که فیلم‌نامه متنی را به تصاویری متحرک تبدیل می‌کند. در این پروسه قواعد و قوانین بسیار زیادی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای هر کارگردانی واجب است. در مرکز آموزش کارگردانی در شرق تهران به شما آموزش داده می‌شود که چگونه این تکنیک‌ها و قواعد را آموخته و در نهایت آن‌ها را طبق هنر خودتان بشکنید. اگر فیلمسازی را به سه قسمت پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید تقسیم کنیم، کارگردان از معدود افرادی است که در هر سه بخش فعالیت زیادی دارد. او در قسمت پیش تولید باید فیلمنامه را خوانده و در صورت نیاز به فیلمنامه نویس پیشنهاداتی برای تغییر متن دهد.

در ادامه نیز باید عوامل مورد نیاز خود را مشخص کرده با مدیر تولید در میان بگذارد. مرحله بعدی صحبت با هر یک از عوامل است. تست بازیگران در این قسمت قرار دارد. کارگردان باید با بازیگران بسیار زیادی صحبت کرده از آن تست بگیرد و در صورت مشاهده توانایی، آن‌ها را برای فیلم استخدام کند. در ادامه کارگردان باید به همراه بخشی از تیم تولید از لوکیشن‌های موجود بازدید و بررسی کرده و بهترین نمونه را انتخاب کند.

از دیگر وظایف کارگردان در پیش تولید دکوپاژ صحنه است. تمامی موارد در مرکز آموزش بازیگری در شرق تهران یعنی آموزشگاه پانیذ به شما آموزش داده خواهد شد. از دیگر مواردی که شما خواهید آموخت وظایف کارگردان در حین تولید است. کارگردان باید طبق دکوپاژ خود تک تک نماها را بگیرد. در مراحل پس از تولید نیز کارگردان باید همراه با تدوینگر و بسیاری از افراد دیگر های گرفته شده را تبدیل به فیلم سینمایی کند.

کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو، از مطرح‌ترین کارگردانان سینما

 

مرکز آموزش سینمایی پانیذ

آموزشگاه پانیذ واقع شده در شرق تهران آماده است تا از هنرجویان علاقه‌مند به کارگردانی پذیرایی کند. اساتید کارگردانی مجموعه پانیذ از با تجربه‌ترین افراد این حوزه‌اند که می‌توانند به خوبی چم و خم های این راه را برایتان مشخص کنند. نباید فراموش کرد که آموزش کارگردانی بسیار زمان‌بر است و هنرجویان باید فیلم‌های کوتاه بسیار زیادی بسازند؛ متد آموزشی اساتید کارگردانی آموزشگاه سینمایی پانیذ به گونه‌ای است که هنرجویان را بر آن می‌دارد تا دست به دوربین برده فیلم بسازند. تجربه نشان داده که این روش نسبت به کلاس های تئوری بسیار موثرتر است.

جمع‌بندی

در این مقاله در ضمن معرفی برترین آموزشگاهِ آموزش کارگردانی در شرق تهران، آموزشگاه پانیذ، به بررسی حرفه کارگردانی و وظایف کارگردان پرداختیم. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.