کارگردانی یعنی هنر به تصویر کشیدن فیلمنامه‌. کارگران باید با ذهنی باز به جهان نگاه کند. ذهن کارگردان باید مملو از تصاویر زیادی باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن این پروسه تصویرسازی فیلمنامه را انجام دهد. مانند تمام هنرها کارگردانی نیز نیاز به فن‌آموزی و تجربه اندوزی دارد. کارگردان باید همواره در جهت پیش‌رفت گام بردارد. راه‌های زیادی برای آموختن کارگردانی وجود دارد. یکی از این روش‌ها شرکت در دوره‌های آموزش حرفه ای کارگردانی است. در این دوره‌ها اساتید مجرب به آموزش تکنیک‌های کارگردانی می‌پردازند. البته بسیارند کلاس‌هایی که چیزی به هنرجو اضافه نمی‌کنند. این گونه کلاس‌ها آبِ کلاس‌های مفید و اصیل را نیز ریخته‌اند. از هنرجویان انتظار می‌رود که با اتکاء به هوش و ذکاوت خود کلاس‌های خوب را از بد تمییز دهند. در این مقاله قصد داریم به نکاتی بپردازیم که می‌تواند شما را کارگردان بهتری کند. در انتها نیز به معرفی یکی از برترین آموزشگاه‌های کارگردانی تهران خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

فیلم ببینید، ببینید، ببینید، تحلیل کنید

برای هر کارگردانی واجب است که فیلم‌بین خوبی باشد. دیدن فیلم باعث افزایش قدرت فیلم‌سازی شما خواهد شد؛ به طوری که شما را با امکانات بیشتری در حوزه فیلم‌سازی آشنا خواهد کرد. منظور ما از امکانات، نه امکانات فنی بلکه گزینه‌های دکوپاژ، بازیگردانی، داستان‌پردازی، طراحی صحنه و بسیاری دیگر است که با مشاهده فیلم، کارگردان می‌آموزدشان. البته باید بدانید که تنها فیلم دیدن نمی‌تواند به شما کمک بزرگی کند؛ آموزش حرفه ای کارگردانی زمانی میسر می‌شود که پس از مشاهده جدی فیلم، دست به تحلیل بزنید. از این رو واجب است که با تحلیل فیلم، به ویژه تحلیل عناصر فرمی فیلم به خوبی آشنا باشید. پیشنهاد می‌شود که نقد منتقدین بزرگ -نه لزوماً مشهور- را خوانده و سبک سنگین کنید.

فیلم‌نامه‌ها را دکوپاژ کنید

این روزها به سادگی می‌توان فیلم‌نامه‌های مشهور جهان را یافت. پیشنهاد می‌شود که فیلم‌نامه فیلم محبوبتان را یافته، آن را دکوپاژ کرده با دکوپاژ کارگردان مقایسه کنید. این موضوع می‌تواند به خودی خود دوره آموزش حرفه ای کارگردانی باشد. سعی کنید در خلال این کار دلایل انتخاب ویژگی‌های پلان‌ها در دکوپاژتان را با دکوپاژ کارگردان اصلی مقایسه کنید.
تمرین

تمرین زیادی کنید

کلاس‌های آموزش حرفه ای کارگردانی

برای کارگردانی‌هم مانند هر فن دیگری کلاس‌های زیادی وجود دارد. کلاس‌های آموزش حرفه ای کارگردانی خوب می‌تواند عمده مهارت‌های مورد نیاز را برای کارگردان شدن رشد دهد. یکی از بهترین آموزشگاه‌های کارگردانی آموزشگاه پانیذ است که در ادامه توضیحات بیشتری را راجع به این آموزشگاه ارائه می‌کنیم. هنرجویان عزیز توجه کنند که هنرآموزی نیز چیزی مانند زبان آموزی‌ست. زبان آموز باید و باید پس از زمان کلاس‌ ساعاتی را برای تمرین و مطالعه در نظر بگیرد تا اولاً آن نکاتی که در کلاس آموخته تثبیت شود و در ضمن نکات بیشتری را بیآموزد. هنر آموز نیز باید این‌چنین باشد.

با تجهیزات سینمایی آشنا شوید

آشنایی با تجهیزات سینمایی برای کارگردانان واجب است. در صورتی که کارگردان تجهیزات را بشناسد، انتظارات غیرطبیعی از سایر عوامل نخواهد داشت. بهتر است که کارگردان حداقل یک‌بار در جایگاه عوامل یا دست‌یار عوامل دیگر در فیلم‌کوتاهی حضور پیدا کرده باشد.
کارگردانی

آشنایی با تجهیزات سینمایی برای کارگردانان واجب است.

آموزشگاه کارگردانی پانیذ

در این آموزشگاه همواره دوره‌های آموزش حرفه ای کارگردانی درحال برگزاری‌ست. اساتید این دوره‌ها از میان باتجربه‌ترین استاد-کارگردان‌های سطح کشور انتخاب شده‌اند. در این دوره‌ها هنرجویان در ابتدا با مفاهیم کلیدی آشنا شده سپس به تحلیل فیلم‌های مطرح سینمایی می‌پردازند. لازم به ذکر است که آموزشگاه کارگردانی پانیذ، واقع شده در شرق تهران، آماده پذیرایی از تمامی هنرجویان ساکن در تهران و شهرهای حومه است.

جمع‌بندی

کارگردانی هنر بسیار پیچیده‌ای است. یکی از روش‌های آموزش آن حضور در دوره‌های آموزش حرفه ای کارگردانی‌ست. در این مقاله در ابتدا به معرفی روش‌هایی برای کارگردانی بهتر اشاره شد و در ادامه یکی از برترین آموزشگاه‌های این شاخه هنری معرفی شد. امیدوارم که این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.