فیلمنامه یکی از بنیادی‌ترین قسمت‌های تولید فیلم است. می‌توان ادعا کرد که هنر سایر عوامل تولید فیلم از جمله بازیگر و کارگردان و… در سایه هنر فیلمنامه‌نویس معنا پیدا می‌کند. تا فیلمنامه‌ای نباشد هیچ کس حتی بهترین بازیگر یا کارگردانان جهان نیز نمی‌توانند فیلم مد نظر خود را بسازند. در این مقاله قصد داریم که ابتدا به معرفی این حرفه پرداختهه و سپس به بیان ویژگی های یک آموزشگاه فیلمنامه نویسی خوب اشاره کنیم. در نهایت نیز بهترین آموزشگاه فیلمنامه نویسی در شرق تهران را معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

 

فیلمنامه چیست؟

فیلمنامه همان متنی است که داستان، دیالوگ‌ها، اتفاقات صحنه و غیره روی آن نقش می بندد. نویسنده فیلمنامه را فیلمنامه نویس می‌نامند. بسیاری از دسته بندی هایی که تاکنون برای فیلم ارائه شده – مانند طبقه بندی ژانر – بر اساس داستان فیلم نامه بوده است. جمله بسیار معروفی در بین سینمایی ها وجود دارد و آن این که یک فیلمنامه عالی در دست یک کارگردان بد فیلمی متوسط میشود اما یک فیلمنامه بد در دست کارگردانی عالی قطعاً فیلم بدی خواهد شد.
با توجه به نکات فوق می‌توان ادعا کرد که فیلمنامه خوب لازمه یک فیلمی درخشان است اما متاسفانه به دلیل کمبود آموزشگاه فیلمنامه نویسی خوب فیلمنامه های بد گریبانگیر سینمای ایران شده‌اند. از این رو وجود آموزشگاه های فیلمنامه نویسی خوب بسیار مغتنم است.
کار فیلمنامه‌نویس حداقل به لحاظ فیزیکی بسیار ساده‌تر از سایر عوامل است اما این موضوع نباید شما را گمراه کند. گرچه فیلمنامه نویس پشت میز نشسته مینویسد ذهنش به جنگ هزار و یک مشکل می‌رود. فیلمنامه نویس باید صبر، حوصله، خلاقیت و پشتکار بسیار زیادی داشته باشد ‌

فیلمنامه نویس باید مطالعه بسیاری کند.

فیلمنامه نویس باید مطالعه بسیاری کند.

 

ویژگی آموزشگاه فیلمنامه نویسی خوب

آموزشگاه فیلمنامه نویسی خوب باید علاوه بر مدرسان حرفه‌ای منابع آموزشی قدرتمندی نیز داشته باشد. فیلمنامه نویس شدن زمان‌بر است و هنرجو باید کاغذ های بی شماری را پاره کرده به دور بیندازد. باید ساعتها و ساعتها پشت میز نشسته بنویسد پاره کنند و باز هم بنویسد. البته کسانی که از لپ تاپ استفاده می کنند مرحله پاره کردن را فاکتور بگیرند!!!
نقش استاد در آموزش فیلمنامه نویسی بسیار موثر است استاد می تواند آینده فیلمنامه نویسی یک فرد را درخشان کرده یا نابود کند. هنرجویان فیلمنامه نویسی با دو مشکل مواجه‌اند؛ یکی آنکه نظم و انضباط نوشتاری و قواعد از پیش تعیین شده فیلمنامه چنان ذهنشان را به غل و زنجیر بکشد که توان نوشتن متنی خلاقانه را از دست بدهند. استاد خوب با بیان قواعد و قوانین فیلمنامه نویسی کلاسیک به هنرجویان روش اندیشیدن در این حوزه و ایجاد کار خلاقانه فرا یاد می دهد. به همین علت هنرجو نه‌تنها در دام قواعد و قوانین پیشینی نمی‌افتد بلکه از آنها پلی می سازد برای ابداع و ایجاد متنی خلاقانه.

از سوی دیگر گفته شد که کار فیلمنامه نویسی و موفقیت در آن نیازمند پشت میز نشستن های فراوان و ساعت‌ها نوشتن است. هنر فیلمنامه نویسی باید در طول روز زمانی از جهان جدا شده و با داستانش سر کله بزنند. این موضوع می‌تواند برای بسیاری دشوار باشد. استاد فیلمنامه نویسی خوب باید به هنرجو ها انگیزه بدهد و آنها را در در این مسیر مشقت بار حمایت کند.

 

آموزشگاه سینمایی پانیذ

آموزشگاه پانیذ آموزشگاه فیلمنامه نویسی واقع در شرق تهران است که تمام علاقه مندان میتوانند با مراجعه از خدماتش بهره مند شوند. آموزشگاه با استفاده از اساتید فیلمنامه نویسیِ به نام کشوری توانسته تاکنون هنرجوهای بسیاری را در حوزه فیلمنامه و یا نمایشنامه نویسی آماده کرده روانه پروژه‌های مهمی کند.
البته نباید ناگفته بماند که تلاش و پشتکارِ بسیار زیاد عامل اصلی موفقیت هنرجویان است. حتا بودن در بهترین آموزشگاه فیلمنامه نویسی هم نمی تواند برای شما معجزه کند. اساتید آموزشگاه پانیذ در طول ترم به هنرجویان تمرین های مختلفی را تکلیف می کنند تا از پشتکار و کوشش آنها مطمئن شوند.

 

جمع بندی

در این مقاله راجع به هنر فیلمنامه نویسی و ویژگی های آموزشگاه فیلم نامه نویسی خوب صحبت کردیم. در نهایت به معرفی برترین آموزشگاه فیلمنامه نویسی واقع در شرق تهران پرداختیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.