شناخت ژانر‌های سینمایی علاوه بر نویسنده و کارگردانان، برای بازیگران نیز مهم است. هر ژانر استایل خودش را دارد و بازیگر باید مطابق با آن استایل بازی خود را انجام دهد. البته این موضوع را باید با کارگردان – یا در مواردی خاص بازی‌گردان – هماهنگ کرد. به هر حال هنرجویان عزیز باید با انواع ژانر‌های سینمایی آشنا باشند. دقت کنید که تنها مطالعه تئوری‌وار این مطالب کافی نیست. قبول که پایه سینما تئوری‌ست امّا همه این‌ها تئوری‌ها را باید همراه با فیلم دیدن یاد گرفت.

پیشنهاد من این است که پس از مطالعه این مقاله، ژانری را انتخاب کرده بروید چند فیلم از آن را تهیه کنید. سپس بنشینید و فیلم‌ها را به مرور ببینید. می‌توانید دفترچه‌ای داشته باشید تا نکته هر فیلم را یادداشت کنید. برای بررسی ژانرهای سینمایی بیش از هر چیزی به جهان داستانی آن دقت کنید. حتی می‌توانید اتفاقات مهم فیلم‌ها را کنار همدیگر قرار داده مقایسه کنید. حتماً این کار را بکنید! به نتایج جالبی دست خواهید یافت. باری به هر جهت ما در این مقاله می‌خواهیم چهار ژانر بسیار مهم سینمایی را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

ژانر اکشن

در ایران اصطلاحاً به این ژانر بزن بزن نیز می‌گوییم. فیلم‌های ژانر اکشن تمپو (ریتم) بسیار بالایی دارند و شامل مواردی نظیرِ صحنه‌های مبارزه، صحنه‌های تعقیب و گریز و نماهای اسلوموشن می‌شوند. شخصیت‌های این ژانر می‌توانند ابرقهرمان، مبارزان رزمی، تبهکارانِ جنگجو و چیزهایی از این قبیل باشند. مخاطبین این نوع فیلم‌ها را معمولاً کسانی تشکیل می‌دهند که دنبال هیجان‌اند. برخی فیلم‌های جاسوسی نیز می‌توانند در این دسته قرار گیرند.

ژانر اکشن

در ایران اصطلاحاً به این ژانر بزن بزن نیز می‌گوییم

ماجراجویی

همه ما انسان‌ها در درونمان میلی برای شناخت جهان‌های نوین داریم. همین میل است که دیدن فیلم‌های ژانر ماجراجویی را برای ما لذت‌بخش می‌کند. رؤیای دیدن دنیاهایی تازه، شاید اگر در واقعیت ممکن نباشد در قاب سینما به حقیقت می‌پیوندد. این جادوی سینماست! همین جادوست که ما را عاشق خود کرده.  به هر حال این فیلم‌ها معمولاً بسیار شبیه ژانر اکشن‎‌اند اما با این تفاوت که محل وقوعشان جایی به جز شهرهای عادی ماست. ممکن است در سیاره‌ای در فلان کهکشان ناشناخته باشد  یا جزیره‌ای مخوف در کارائیب.

کمدی

معمولاً وقتی که صحبت از فیلم‌های کمدی می‌شود افراد یاد خنده و شوخی می‌افتند. بلی! اصلی‌ترین ویژگی ژانر کمدی شوخی‌ست. گاه این شوخی می‌تواند بسیار فاخر و انتقادی باشد مانند کارهای چاپلین، گاه نیز می‌تواند سخیف و مضحک باشد. به هر حال ژانر کمدی تنها برای خندیدن نیست. جایی‌ست برای تفکر و نقد اجتماع.

معمولاً فیلم‌های این ژانر دو نوع است. یکی آن که کاراکتر‌ها افرادی خوش‌قلب اما با ضریب هوشی پائین‌اند. نمونه این فیلم‌ها را می‌توان در هالیوود کلاسیک دید. افرادی مانند چارلی چاپلین متعلق به این دسته‌اند. نوع دوم شامل کاراکترهایی عادی است که در شرایط مضحکی قرار می‌گیرند. شاید برخی از فیلم‌های وودی الن را بتوان در این دسته جای داد.

تصویری از فیلم جوجو ربیت

تصویری از فیلم کمدی جوجو ربیت

درام

وقتی که واژه درام به میان می‌آید، می‌توان از آن دو برداشت متفاوت کرد. یکی آن چه ارسطو در فن شعر خود گفته و دیگری واژه‌ای مصطلح در ژانر شناسی سینماست. باری این جا منظور ما مورد دوم است. داستان‌های درام شامل افرادی معمولی چون من و شمایند که دچار بحران جدی‌ای شده‌اند. شخصیت‌ها باید داستان را جلو برده و به سرمنزل مقصود برسانند. معمولاً اتفاقات دردناک عاطفی در این ژانر رخ می‌دهند. فضای این دسته از فیلم‌ها عمدتاً رئالیستی است.

 

نکته‌ای دیگر

در این جا لازم بود تا مسئله مهم دیگری در خصوص ژانر‌های سینمایی بیان شود. این که یک فیلم ممکن است در عین این که کمدی است، ماجراجویی و رزمی نیز باشد! برخی از فیلم‌های جکی چان در این دسته قرار می‌گیرند. هدف از بیان این موضوع این بود که بگوییم یک فیلم نیازی ندارد که در یک ژانر خاص محدود شود. ژانرها می‌توانند با هم ترکیب شده امکانات بیشتری را به داستان‌گویی در سینما بدهند.

جمع‌بندی

شناخت ژانر‌های سینمایی برای هنرجویان عزیز امری بسیار حیاتی و مهم است. ما باید با مطالعه و مشاهده انواع مختلفی از فیلم‌ها سواد سینمایی خود را بالا ببریم. این امر مستلزم تلاش و پشتکار زیاد است. در این مقاله ما به معرفی چهار ژانر بسیار مهم سینمایی پرداختیم امیدوارم که برایتان مفید بوده باشد.