ناتالی پورتمن از کودکی تا امروز

حتماً نقش ماتیلدا در فیلم لئون حرفه‌ای را به خاطر دارید. دختری کوچک که علیه قاتلان خانواده‌اش تصمیم به انتقام می‌گیرد. نقش ماتیلدا را در این فیلم  ناتالی پورتمن که در آن زمان دختربچه بود، بازی می‌کرد. در این مقاله درباره ناتالی پورتمن از کودکی تا امروز صحبت می‌کنیم.

کودکی

وی در سال 1981 در اورشلیم به دنیا آمد. پدرش اسراییلی و مادرش آمریکایی هستند. در همان کودکی از اسراییل به آمریکا مهاجرت کرد تا وطنش نیویورک باشد و همه او را آمریکایی بدانند. او دوست ندارد یادآوری کند که اجداد و خانوادۀ پدری‌اش را در هولوکاست و کمپ‌های کار اجباری لهستان از دست داده است.

هوش فوق‌العاده‌اش در یادگیری زبان‌های خارجی نظیر فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و اسپانیایی، علاقه‌اش به ریاضی باعث شد والدین او بفهمند کودکشان با دیگران متفاوت است. او از کودکی می‌دانست به دنبال چیست و چه می‌خواهد. به همین دلیل بسیار برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش می‌کرد.

حضور در نقش ماتیلدا

ناتالی پورتمن

در سال 1994 با بازی در نقش ” ماتیلدا” درخشید و ماندگار شد. این نقش برای یک کودک نقش جالبی نبود. جدا از خشونت بیش‌ازحد فیلم، ماتیلدا در این فیلم به سیگار معتاد بود. والدین ناتالی از کارگردان فیلم خواستند که ناتالی در هیچ صحنه‌ای به سیگار پک نزند و آخر فیلم سیگار را ترک کند و همین اتفاق افتاد.

او در سال 1999 تصمیم گرفت وارد تحصیلات آکادمیک شود. او برای تحصیل در رشته روانشناسی به دانشگاه هاروارد رفت. ناتالی به گفته خودش ترجیح می‌داد که باهوش باشد تا یک ستارۀ سینما. گرچه هوش او این‌قدر زیاد بود که بتواند هم حرفۀ بازیگری و هم تحصیلاتش را کنار هم ادامه دهد. پورتمن، تاکنون مقالات زیادی درزمینۀ روانشناسی و عصب‌شناسی در نشریات تخصصی چاپ کرده است.

پورتمن در سال 1999 توانست با نقش‌آفرینی در جنگ ستارگان به شهرتی جهانی برسد. وی در سال 2011 با دریافت جایزۀ اسکار برای بازی در فیلم قوی سیاه برای بهترین بازیگر نقش اول زن، مجدداً تبدیل به چهره‌ای مطرح شد. پورتمن در این فیلم دچار آسیب دنده شد.  ناتالی علیرغم ضربات شدیدی که در این فیلم دچار شد بازهم بازی‌اش را ادامه داد و به پایان رساند.

وی به خاطر عقایدش علیه دولت اسراییل مورد انتقاد بوده است. اما او به دلیل شخصیت مستقلی که دارد توانسته در این مورد دارای ثبات عقیده باشد و تحت تأثیر علل و عوامل خارجی صحبت نکند. انتقادات او از نتانیاهو باعث جوگیری علیه او شد.

او از دریافت جایزه جنسیس سال 2018 به دلیل رفتارهای دولت اسراییل علیه مردم فلسطین، امتناع کرد. این امتناع موجب شد که کل این مراسم به دلیل عدم حضور ناتالی پورتمن لغو شود.

فیلم شناسی

از جمله فیلم‌های ناتالی پورتمن، به شرح زیر است:

  • جنگ ستارگان. قسمت اول: تهدید شبح در 1999
  • جنگ ستارگان. قسمت دوم: حملۀ کلون‌ها در 2002
  • نزدیک‌تر در 2004
  • جنگ ستارگان. قسمت سوم: انتقام سیت در 2005
  • وی مثل وندتا در 2005
  • قوی سیاه در 2012
  • بدون تعهد در 2011
  • تور در 2011
  • تور: دنیای تاریک در 2013
  • جکی در 2016
  • نابودی در 2018

او با بازی در فیلم قوی سیاه جایزه گلدن گلوب را نیز برای بهترین بازیگر زن فیلم درام از آن خود کرد. او برای فیلم نزدیک‌تر هم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او دو جایزه اسکار دیگر غیر از قوی سیاه برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم نزدیک‌تر و بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم جکی شد.

در حقیقت ناتالی پورتمن با حضور در جنگ ستارگان به شهرت رسید. چه چیزی باعث شده که کودکی بازیگر که خانواده‌اش هم اهل سینما نبودند به چنین موفقیت‌هایی برسد؟ علاوه بر استعداد، حتماً پشتکار و تشویق خانواده هم یکی از علل مهم این موضوع است.

خانواده استعداد فرزندش را کشف می‌کند و تلاش می‌کند در جهت پرورش آن استعداد به فرزندش کمک کند. یکی از راه‌های کمک به کودکان و نوجوانان جهت پرورش استعداد بازیگری آن‌ها استفاده از آموزشگاه معتبر بازیگری کودک و نوجوان است.

آموزشگاه کودک و نوجوان پانیذ توانسته است با تربیت هنرجویان کودک و نوجوان قدم بزرگی در این راه بردارد.