تاریخ سینما و تلویزیون مملو است از افراد تاثیرگذاری که این دو صنعت را ساخته پرورده‌اند. در این مقاله قصد داریم به یکی از مهم‌ترینِ این گروه‌ها بپردازیم. گروهی که بسیاری آن را بیتلزِ تلوزیزیون می‌شناسند! جیم کری از آن‌ها به عنوان خنده‌دارترین گروه تاریخ سینما یاد کرده و خالق سیمپسون‌ها موفقیت خود را مدیون آن‌ها می‌داند. خانم‌ها و آقایان! ما در حال صحبت درباره مانتی پایتون‌، یکی از تاثیرگذارترین گروه‌های تاریخ سینما و تلویزیونیم.

 

مانتی پایتون‌ها که بودند؟

شاید سال 1969 که اولین قسمت برنامه تلویزیونی “سیرک پرنده مانتی پایتون‌” در شبکه BBC  پخش شد، کمتر کسی به اهمیت آن پی برده بود. با این حال چیزی نگذشت که این برنامه مانند شبحی تمام جهان را در نوردید. شاید حتا خالقین این برنامه، تری گیلیام، گراهام چیمن، اریک ایدی، تری جونز، جان کیلز و مایکل پیلین در خوابشان هم انتظار این موفقیت را نداشتند! هر چه بود، مردم عاشق دیوانه‌‌بازی‌های سورئالیستی آن‌ها شده بودند. آن‌ها با مهارتی مثال زدنی عناصر رویا و واقعیت را به هم گره می‌زدند و تجربه‌ نابی را خلق می‌کردند.

محققان معتقدند یکی از تاثیرگذارترین رکن‌های فرهنگ عامه انگلیس و آمریکا در دهه 1970 میلادی، آثار این گروه نابغه است. به طوری که اگر بر فرض محال میتوانستید در خیابان‌های آن دوران قدم بزنید، با انبوهی از لفظ‌های حاص این گروه مواجه می‌شدید که از دهان مردم می‌گذشت.

ثد البته که این موفقیت تنها در حوزه تلویزیون باقی نماند. مانتی پایتان پس از فتح قله‌های تلوزیون، وارد سایر مدیوم‌های هنری شد و آثار بسیار جذابی خلق کرد. از این مدیوم‌ها می‌توان به تئاتر، سینما، نقاشی، موسیقی، کتاب و… اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین آثاری که این گروه خلق کرده در مدیوم سینما است. در ادامه قصد داریم که رد پای مانتی پایتون را در سینما دنبال کنیم.

تصویری از مانتی پایتون

 

مانتی پایتون با سینما چه کرد؟

گفتیم که این گروه اصالتاً برای تلوزیون بودند. با این حال از دید بسیاری از منتقدین فیلم‌های سینمایی آن‌ها در زمره مهم‌ترین‌های تاریخ آن مدیوم است. این گروه با این که در دوران حرفه‌ای خود تنها سه فیلم ساختند، باعث به وجود آمدن جریانی شدند که پس از دهه‌ها هنوز از قدرت آن کاسته نشده است. نام سه فیلمی که این گروه ساختند به ترتیب مانتی پایتون‌ و جام مقدس ساخته شده در سال 1975، زندگی برایان ساخته شده در سال 1979 و معنای زندگی ساخته شده در سال 1983 است.

سبک کاری آن‌ها کمدی سورئال است. کمدی آثارشان تلخ و بِکِت گونه، با چاشنی فلسفه و رنج است. آن‌ها هستی و باورهای انسان مدرن را به سخره می‌گیرند و پوچ بودن وی و زندگی بی‌معنایش را به دردناک‌ترین وجه ممکن به صورتش می‌کوبند.

فیلم اول آن‌ها یعنی مانتی پایتون‌ و جام مقدس درباره شاه آرتور است که از طرف خدا مامور یافتن جامی مقدس می‌شود. مانتی پایتون‌ در این اثر علاوه بر سنت و اخلاق و تمدن، خودِ سینما و ژانرهای آن را نیز به سخره می‌گیرند. آن‌ها به هیچ چیز مقید نیستند و به سادگی تمام ژانر را می‌شکنند.

فیلم دوم آن‌ها یعنی زندگی برایان هجویه‌ای است بر مسیحیت. جالب است بدانید که اعضای شش نفره این گروه در این فیلم روی هم رفته بیش از چهل نقش را بازی کردند. از دید مجله توتال فیلم این اثر بهترین کمدی تاریخ سینماست.

فیلم سوم آن‌ها یعنی معنای زندگی اثریست تا حدی فلسفی. این فیلم شامل چند داستان بی‌ربط است که حول پرسش‌هایی نظیر چیستی مرگ، چیستی زندگی، چیستی مذهب و… می‌گردند. این فیلم به تلخی تمام زندگی مدرن را مسخره می‌کند.

بنر کمدی سیاه

مانتی پایتون و جام مقدس

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله به معرفی گروه مانتی پایتون‌ پرداختیم. گروهی که در دهه 1970 میلادی ابتدا صنعت تلویزیون و سپس سایر حوزه‌های هنری را تحت تاثیر قرار دادند. در ادامه به معرفی آثار سینمایی آن‌ها پرداختیم و هر یک از این فیلم‌ها را به طور بسیار خلاصه‌ای معرفی کردیم. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.