در آنچه در ادامه خواهیم خواند، به يكی از بازيگران سينمای هاليوود می‌پردازیم كه بيشتر با كارهای اكشن شناخته می شود و از جمله محبوب‌ترين بازيگران اين ژانر به شمار می رود. اين روزها با توجه به توسعه فضای مجازی كمتر كسی را می توان پيدا كرد كه اسم جيسون استاتهام را نشنيده باشد يا حداقل نقش آفرينی او در فيلم هایی از جمله سريع و خشن را نديده باشد. استاتهام كه متولد سال 1967 در بريتانياست، زندگی بسيار پر فراز و نشيبی داشته و رخدادهایی از جمله حضور در المپيك و سينمای هاليوود را تجربه كرده است. در ادامه مقاله با ما همراه باشيد تا به بررسی بيوگرافی اين بازيگر بزرگ سينما بپردازيم.

جيسون استاتهام را بايد بازيگر، صداپيشه، تهيه كننده و ورزشكاری دانست كه تحصيلات بالايی ندارد و صرفا تا مقطع راهنمايی تحصيل كرده است. علاوه بر موارد گفته شده استاتهام مدتی در صنعت مدلينگ و تبليغات نيز فعاليت داشته است. مادرش رقصنده و پدرش فروشنده ای دوره گرد بود؛ البته پدرش به مشاغل ديگری از جمله كار در معدن و خوانندگی در كافه مشغول بوده است.

استهاتهام رابطه بسيار نزديكی با وينی جونز بازيكن فوتبال داشت و از دوران كودكی با جونز در ارتباط بوده اند به سبب همين دوستی، استاتهام به مدت پنج سال در يك باشگاه فوتبال محلی به نام گرامر اسكول بازی كرد. در 12 سالگی به ورزش شنا روی آورد و آنقدر عملكرد خيره كننده ای داشت كه توانست به تيم ملی بريتانيا راه پيدا كند و در 3 دوره المپيك و 10 مسابقه جهانی به رقابت بپردازد. در سن 23 سالگی بنا به دلايل متعددی ورزش شنا را رها كرد و در كنار پدر مشغول به كار شد. پس از مدتی به دليل ويژگی های ظاهری‌ وارد صنعت مدلينگ شد و به عنوان مدل در يك شركت فرانسوی به تبيلغ محصولات پرداخت. در همين دوران كه به كار مدلينگ می پرداخت با گای ريچی كارگردان و تهيه كننده سينما آشنا شد و اين آشنايی سبب شد كه به دنيای پر فراز و نشيب و پر از رمز و راز سينما وارد شود و به ايفای نقش در ژانرهای مختلف از جمله اكشن بپردازد. در سال 1998 به عنوان اولين تجربه در فيلم قفل، انبار و دو بشكه باروت حاضر شد و به هنرنمايی پرداخت؛ در سال 2001 در فيلم قاپ زنی با برد پيت همبازی شد كه اين فيلم نيز به كارگردانی گای ريچی توليد و اكران شد. شايد به جرات به توان گفت نقطه عطف جيسون استاتهام بازی در فيلم سريع و خشن بود كه توانست عملكرد حیرت انگیزی از خود به نمايش بگذارد و كاراكتر خود را به خوبی در اين مجموعه سينمايی تثبيت كند.

جيسون استاتهام

جيسون استاتهام

بنابر ويژگی ها و توانايی های فيزيكی در ژانر اكشن بی نظير عمل كرده و درخشش زيادی در اين عرصه داشته است به طوری كه امروز نام او در كنار بازيگران بزرگی از جمله تام كروز به عنوان بهترين های سينمای اكشن مطرح می شود.

زمينه های ورزشی

او علاوه بر شنا و فوتبال، در ورزش های ديگری از جمله ژيمناستيك، تنيس، كيك بوكسينگ، اسكواش و هنرهای رزمی‌ فعاليت داشته است. توانايی‌های ورزشی به خصوص در حوزه رزمی به خوبی در فيلم های او مشهود است. قطعا توانايی های ورزشی او از جمله فاكتورهایی بوده كه نقش بسزايی در موفقيت های او داشته است. بازی در نقش های سخت و پر تحرك بدون اين توانايی ها تقريبا غيرممكن است.

فيلم شناسی

نوبت تمام شده، ارواح مريخ، بی همتا، مامور انتقال، شغل ايتاليايی، بی مصرف ها، سريع و خشن، جاسوس، هابز و شاو، مگ و مرغ مگس خوار را بايد از جمله فيلم هايی دانست كه جيسون استاتهام در آنها به ايفای نقش پرداخته و تقريبا در تمامی آنها عملكرد خيره كننده ای داشته است.

نكته ای دیگر که در مورد جيسون استاتهام بايد به آن اشاره كرد استمرار موفقيت های اوست. بازيگران زيادی در عرصه سينمای هاليوود به اوج رسيده‌اند اما هرگز نتوانستند موقعيت خود را حفظ كنند. جيسون استاتهام را بايد جز محدود بازيگرانی دانست كه همواره در اوج بوده و در طی اين سالها عملكرد بسيار خوبی از خود ارائه کرده‌است، به طوری كه بارها و بارها مخاطبان فيلم های اكشن با ديدن فيلم های او به وجد آمده اند.

https://www.imdb.com/name/nm0005458/bio

پانيذ