فرقی نمیکند از که، از مادربزرگ یا برادر کوچک‌ترتان، از استاد فلسفه یا راننده تاکسی‌تان، اصلاً از هر کسی که می‌شناسید سوال کنید “بروسلی کیست؟”، بدون شک پاسخ شما را خواهد داد. این میزان شهرت برای بزرگانی نظیر آل پاچینو یا مارتین اسکورسیزی نیز تنها یک رویاست! باری تا به حال شده از خود بپرسید که دلیل این حجم از شهرت چیست؟ چرا کسی مانند بروس لی باید این چنین شهره خاص و عام باشد و همه به چشم قهرمان نگاهش کنند. از دید بیشتر مردم امکان دارد که جاذبه برعکس عمل کند اما معاذلله، ممکن نیست که بروس لی شکست بخورد!

در این مقاله قصد داریم که به بروس لی بپردازیم. شخصیتی که با مرگ زودهنگام و مرموزش از ساحت یک بازیگر خارج شد و وجودی اسطوره‌ای پیدا کرد. فردی که باعث شد آمریکایی‌های عشقِ بکس، لگد نیز بزنند! با ما در این مقاله همراه باشید

بروس لی که بود؟

فرقی نمی‌کند به ژانر رزمی علاقه داشته باشید یا نه. مطمئناً بروس لی را می‌شناسید و قطع به یقین چندی از فیلم‌های وی را دیده‌اید. نام اصلی این اسطوره لی جن فان است که پس از مهاجرت به آمریکا به بروس لی تغییرش داد. او متولد 27 نوامبر 1940 است و در 20 ژانویه 1973، زمانی که تنها سی و سه سال داشت به طرز مرموزی کشته شد. مرگ (یا به قول بعضی‌ها قتل) او چنان دردناک و مرموز بود که عبارت “دنبال قاتل بروس لی گشتن” به یکی از ضرب المثل‌های فرهنگ عامه بدل شد.

بروس لی علاوه بر بازیگری، شعر نیز می‌سرود. در کنار شعر دستی هم بر فلسفه داشت. او استاد فلسفه شرق بود و فلسفه غرب را نیز به خوبی می‌شناخت. لازم به ذکر نیست که پیش از همه این عناوین، او  استاد هنرهای رزمی است و سبک رزمی جیت کاندو از ابداعات اوست.

زندگی بروس لی در هنگ کنک شروع شد. او تا 18 سالگی در هنگ کنگ بزرگ شد  و از 13 سالگی توسط استاد بزرگ هنرهای رزمی، ییپ من تعلیم رزمی دید. این دوران زمینه ساز موفقیت او شدند. استعداد بی‌نظیر او در هنرهای رزمی ییپ من را مجاب کرد تا با بروس لی سختگیرانه‌تر از باقی رزم‌جوها برخورد کند و انضباط فکری بروس ریشه در این زمینه دارد.

زندگی بروس مملو بود از دردسرهای ریز و درشت. او با تبهکارها درگیر می‌شد و این امر برایش عواقب بسیار بدی داشت. او در هجده سالگی برای نجات جانش مجبور شد که تنها با صد دلار با کشتی به آمریکا برود. او در آمریکا شاغل رستورانی شد و برای درآمد بیشتر فنون رزم شرقی را به آمریکایی‌ها می‌آموخت. در همین دوره بود که عشق سینما، مسیر زندگی او را تغییر داد.

بروس لی

زندگی بروس مملو بود از دردسرهای ریز و درشت.

 

سینمای بروس لی

پدر بروس بازیگری هنگ کنگی بود و این فرصت باعث شده بود که چند فیلمی را در کودکی بازی کند؛ امّا مسیر بازیگر شدن او از آمریکا می‌گذشت. او با شناخت هالیوود و تاثیر آن بر جوامع پی به اهمیت بازیگری برد. او بازی را با اجرای چند حرکت نمایشی رزمی در تئاتر شروع کرد. در آن زمان رزم شرقی برای آمریکایی‌ها تازگی داشت. این تازگی باعث شد که کارگردانی به او پیشنهاد بازی در سریال زنبور عسل را بدهد. این سریال باعث شهرت بروس در سطح آمریکا شد.

پس از این سریال بود که لی اولین فیلم سینمایی خود یعنی مارلو را در سال 1969 بازی کرد. این فیلم برای وی موفقیت بزرگی را به ارمغان آورد. او در زندگی کوتاه خود توانست در شش فیلم دیگر با نام‌های رئیس بزرگ، خشم اژدها، راه اژدها، اژدها وارد می‌شود، بازی مرگ 1 و بازی مرگ 2 بازی کند.

بروس لی پرنده!

مسیر بازیگر شدن بروس از آمریکا می‌گذشت.

 

جمع بندی

در این مقاله به یکی از بزرگترین اساطیر صنعت سینما پرداختیم. بروس لی نامی‌ست که فراتر از یک بازیگر به عنوان قهرمانی شکست ناپذیر در اذهان باقی مانده است. ما در این مقاله در ابتدا به بررسی زندگی بروس پرداختیم و در انتها سینمای وی را بررسی کردیم. امیدوارم که این مقال برایتان مفید بوده باشد.