در گذشته باوری وجود داشت که دیدن انیمیشن باعث آسیب‌های جدی به مغز و تن کودکان می‌شود. خوش‌بختانه امروز دانشمندان متوجه شدند که این باور بی‌خود و از اساس اشتباه است. دیدن انیمیشن برای کودکان -اگر و تنها اگر به اندازه باشد- می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. فراموش نکنیم که دیدن فیلم یا انیمیشن نیز نوعی مطالعه است و مطالعه باعث بروز تغییراتی بسیار مثبت در وجود ما خواهد شد. از این رو پیشنهاد می‌شود که والدین محترم برنامه‌ای معقول و مشخص برای انیمیشن دیدن کودکانشان بریزند؛ در این مقاله قصد داریم تا به معرفی چندی از فواید انیمیشن برای کودکان بپردازیم. همراه ما باشید.

 

فواید انیمیشن برای کودکان

فواید بسیار زیادی را می‌توان برای انیمیشن متصور شد. در کشورهای پیشرفته بخش مهمی از آموزش و پرورش کودکان به وسیله انیمیشن‌ها صورت می گیرد. برای مثال برنامه P4C یا فَبَک (فلسفه برای کودکان) با کمک انیمیشن قدرت منطق و استقلال فلسفی کودکان را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. این برنامه در کشورهای غربی و به ویژه آلمان در جریان است و ماحصل خارق‌العاده‌ای داشته است. متاسفانه در کشور ما ایران به فواید انیمیشن برای کودکان توجه زیادی نمی‌شود. باری در ادامه به بخشی از این فواید اشاره می‌کنیم تا شاید انگیزه‌ای باشد برای پر کردن این خلأ آموزشی توسط والدین‌.

آموزش

بخش مهمی از آموزش به وسیله انیمیشن‌ها صورت می‌گیرد.

افزایش قدرت مشاهده‌گری

مبنای مطالعه‌یِ انیمیشن، دیدن است. کودکان ابتدا پیش از آن‌که به صدا توجهی کنند تصاویر رنگی و گاه بی‌رنگ را دیده و در آن به جستجو می‌پردازند. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه می‌توان جهان را نگریست و از دل آن چیزی جدید یافت. انیمیشن باعث افزایش قدرت مشاهده‌گری، توجه و تمرکز به جهان پیرامون می‌شود. کودکی که با انیمیشن انس گرفته باشد به سادگی می‌تواند بهتر از کودکانی که با انیمیشن بزرگ نشده‌اند در جهان جستجو کرده و آن را با زوایای متفاوتی ببیند.

 

آموزش و پرورش

پیش‌تر به فبک اشاره کردیم. دانشمندان حوزه آموزش و پرورش به خوبی متوجه قدرت خارق‌العاده انیمیشن و تأثیر شگرف آن بر کودکان شده‌اند. جدا از فلسفه می‌توان تمامی آموزه‌های علمی و یا غیرعلمی را به کودکان آموخت. تجربه نشان داده کودکی که برای مثال عمل جمع و تفریق را از انیمیشن یاد می‌گیرد بسیار موفق‌تر است از کودکی که صرفاً در کلاس‌های خشک مدرسه به این موضوع بپردازد. بسیاری از آداب و رسوم و سنت‌ها مانند احترام به والدین، احترام به محیط زیست یا هم‌نوع، اخلاق مداری و… را می‌توان با انیمیشن در ذهن و به‌تبع رفتار کودکان ثبت کرد.

 

آموختن نحوه و آداب صحبت

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که کودکان باید بدان دست پیدا کنند صحبت و نحوه درست صحبت کردن است. از فواید انیمیشن برای کودکان افزایش دایره لغات و آموزش ساختارهای صرفی و نحوی کلمات است. جدا از این کودکان می‌آموزند چگونه و در کجا از چه کلماتی استفاده کرده و برای مثال نباید با معلم‌های خود آن‌گونه صحبت کنند که با دوستان‌شان.

 

نکته‌ای مهم!

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد رعایت حد اعتدال است.‌ ارسطو در اخلاقیات خود معتقد است که امر اخلاقی زمانی‌ست که میان کم‌ترین و بیش‌ترین، حد وسط را انتخاب کنیم. برای مثال در مورد انیمیشن‌دیدن نباید آن‌قدر کم دید که هیچ کدام از این فواید انیمیشن برای کودکان به دست نیاید و نه آن‌چنان زیاد دید که کودک دچار آسیب‌هایی نظیر کم‌تحرکی، چاقی، مشکلات بینایی، انزوا و… شود.
نکته مهم دیگر آن است که همه انیمیشن‌ها لزوماً مناسب کودک شما نیستند. باید و حتما باید بر اساس ویژگی‌های عاطفی، سلیقه و مهم‌تر از همه سن کودک انیمیشن را انتخاب کنید. توجه کنید که دیدن انیمیشن‌های نامناسب می‌تواند ضربات مهلکی به روحیه کودک دلبندتان وارد کند؛ از این رو واجب است تا پیش از این‌که انیمیشنی را برای کودک‌تان تهیه کنید به گروه سنی و خلاصه داستان آن توجه داشته باشید و حتی‌المقدور با ایشان بخش‌هایی از انیمیشن را ببینید.

گروه سنی و خلاصه داستان

به گروه سنی و خلاصه داستان انیمیشن توجه کنید.

جمع‌بندی

دیدن انیمیشن نیز در نوع خود نوعی مطالعه است؛ پس می‌توان گفت فواید انیمیشن برای کودکان هم راستا با فواید مطالعه برای ایشان است. در این مقاله به بخشی از این فواید اشاره شد. با انتخاب انیمیشن‌های خوب و مناسب، می‌توان گامی بلند برای آموزش و پرورش صحیح فرزندان‌مان برداریم. امیدوارم که این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.