كيانوش عياری كارگردان، نويسنده، تهيه كننده، تدوين گر، طراح صحنه و لباس در سينمای ايران است كه در دوم ارديبهشت 1330 در اهواز متولد شد. او را بايد از جمله كارگردانان بسيار مطرح و صاحب نام دانست كه كار خود را با ساخت فيلم تنوره ديو در سال 1364 آغاز كرد. او تا كنون فيلم های زيادی را ساخته است اما در بين آنها فيلم آبادانی ها و سريال روزگار قريب بيشتر از بقيه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. نكته بسيار جنجال بر انگيز در خصوص كارهای او توقيف فيلم خانه پدری به مدت 10 سال و در نهايت رفع توقيف آن در سال 1398 بود. از جمله جوايز بسيار مهم كيانوش عياری برای سينما جايزه پلنگ نقره ای از جشنواره بين المللی فيلم لوكارنو در سال 1994 می باشد كه به فيلم آبادانی‌ها تعلق گرفت. در خصوص تحصيلات كيانوش عياری بايد گفت كه او تحصيلات دانشگاهی ندارد و تا مقطع ديپلم تحصيل كرده است اما نداشتن تحصبلات آکادمیک باعث نشده است كه او به لحاظ فيلمسازی و كارگردانی به مدارج بالا دست نيابد؛ در واقع كيانوش عياری را بايد كارگردانی منحصر به فرد و بی بديل دانست. رئاليسم و واقع گرايی را بايد مهم ترين و بارز ترين ويژگی فيلم های او دانست به طوری كه قواعد اين سبك از فيلم سازی به خوبی در آثار او مشهود است. در خصوص فيلم روزگار قريب هم بايد گفت كه اين فيلم بر اساس زندگی نامه دكتر محمد قريب ساخته شد و توانست با اقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شود. همچنین از دیگر اعضای خانواده‌ی او یعنی داريوش عياری هم در زمينه سينما مشغول به كار است و از جمله فيلمبرداران مطرح كشور است.

كيانوش عياری

كيانوش عياری

آثار كيانوش عياری

كارگردان : سريال 87 متر، سريال روزگار قريب، سريال هزاران چشم، سريال خانه به خانه، مستند تازه نفس ها، آنسوی آتش، بودن يا نبودن، ركر

كارگردان + نويسنده : كاناپه، بيدار شو آرزو، سفره ايرانی، شاخ گاو،‌ آبادانی ها، دو نيمه سيب، روز باشكوه، شبح كژدم، تنوره ديو،

نويسنده : پر پرواز

تهيه كننده : خواب خاك، ستايش، پشت در خبری نيست

تدوينگر: موقت، رنج و سرمستی، سفر مردان خاكستری، مربای شيرين، پر پرواز، چوری، زن امروز

مشاور كارگردان : ملبورن، موج سوم

در خصوص دو فيلم شاخ گاو و دو نيمه سيب بايد گفت، عياری علاوه بر كارگردانی، طراحی صحنه و لباس را نيز انجام داده است.

آثار نام برده شده در بالا صرفا بر مبنای جايگاه كيانوش عياری در فيلم تقسيم بندی شده و زمان در اين تقسيم بندی جايي ندارد.

جوايز

كانديد جايزه افق های ونيز جشنواره فيلم ونيز برای فيلم خانه پدری در سال 1390

دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم هنر و تجربه از جشنواره فيلم فجر برای فيلم بيدار شو آرزو در سال 1383

برنده جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره فجر برای فيلم بيدار شو آرزو در سال 1383

كانديد جايزه كريستال گلوب از جشنواره فيلم كارلووی واری برای فيلم سفره ايرانی در سال 1380

كانديد جايزه هرم طلايی از جشنواره فيلم قاهره برای فيلم بودن يا نبودن در سال 1378

برنده جايزه پلنگ نقره ای از جشنواره بين المللی فيلم لوكارنو برای فيلم آبادانی ها در سال 1374

برنده لوح زرين بهترين كارگردانی جشنواره فجر برای فيلم آنسوی آتش در سال 1366

دريافت لوح زرين بهترين كارگردانی از جشنواره فيلم فجر برای فيلم تنوره ديو در سال 1364

برنده جايزه بهترين فيلم از نگاه مخاطبان برای فيلم ركر در سال 1394

در ادامه بايد گفت كه كيانوش عياری جايگاه خاصی در سينمای ايران دارد و از جمله سينماگران با اصالتی كه خدمات زيادی را به سينمای ايران ارائه داده‌اند. كارگردانی كه مدل يا سبك خاص خود را در عرصه فيلم سازی دارد و آثار او همواره مورد توجه منقدان و مخاطبان بوده است. امروز كه شاهد حواشی زياد از طرف فعالان عرصه سينما هستيم، عياری را بايد از جمله سينماگرانی دانست كه همواره با آثار و توانايی های هنری خود در جامعه مطرح شده است نه حاشيه هايی كه هيچ سودی برای سينما نداشته و نخواهد داشت.

پانيذ